Syaz fotopages

By: Abah Along

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 4-May-2009 01:55 Email | Share | Bookmark
Nasib seorang nelayan kecil........


Asssalamualaikom............................

hahahahaha.............jumpa kita lagi kali ini........apo khabo semua......si Zai dan Madiha dah bersalin ke? ...geng ketupat tu.....kemana deme berjumpa sambil makan plak........hahahahah bagus le tu...mengeratkan sailatulrahim................. PI dah ke Laut ke......

ni tengah heboh pasai selesema babi lah pulak.........tak pa abah nak cite pasai lain lah pulak tentang satu bahagian kehidupan yg kita hanya lihat sipi2 aje.........

selalunya kita hanya sentiasa sebok dgn keadaan sekeliling kita , pagi2 siap anak sekolah, buat sarapan, siap nak p keje, hantar anak sekolah, jem, masuk pejabat, meeting, makan jam 10, kerja mengadap komputer, makan jam 12, masuk keja balik, meeting lagi, balik, ambil anak kad neseri, jem lagi, tiba umah kemas umah , makan malam kemudian tido.....itu aje yg kita buat...sekeliling kita rumah2, kete2, org2 dll.....itu aje.......kesian kat kite ye.........tapi cukup bulan dapat juga gaji ...banyak kan...bleh soping ....makan kad tom yam dll........ tapi ada bahagian dalam dunia ini yg lain kehidupanya.......jom kita tengok skit....

iaitu Nasib Seorang Nelayan Kecil.......................



inilah....tempatnya yg abah sempat congkel skit........

Kubang rotan ni terkenal dgn pengkalan kecil bagi nelayan2 sampan kecil.....lebih kurang jam 10 pagi keatas kawasan ini akan mula ramai kerana pengunjung2 akan datang untuk menunggu ikan2 yg dibawa oleh nelayan2 tadi......






Inilah Pak Saleh.......pulang dari laut.......bila dia sampai, abah sempat bertanyakan citenya.....dia bertolak jam 3 pagi seorang diri kelaut ...nak bawa pembantu takut tak bleh bayar gaji pulak...anaknya keja di Sg Petani.....dan 2 org lagi keje dgn org lain....yg tiga lagi masih kecil........ Berbekal sebuah injin bot beliau ke laut seorang diri.....laut baginya ibarat padang bola yg luas yg tiada apa yg dia takut kan..........tapi terfikirkah dia kalau apa2 jadi......siapa yg akan tau...........



hari abah pergi tu......tidak ramai nelayan yg kelaut....jadi bila Pak Saleh ini sampai ...kelam kabutlah orang menunggu ikannya...........terbayang kami akan ikan temenung yg berkilat2 dan kalau dimasak bagitu manis rasanya.......

tapi itulah yg ada.......1/3 bakul pun tak dapat.....cuba tengok bakulnya....



abah pun bertanya la pada Pak Saleh ni..........dia kata hari ini laut bergelora.....sepatutnya Pak Salleh tak kelaut sebabkan merbahaya...tapi duit dah tak ada jadi terpaksalah dia pergi juga walaupun merbahaya ....tapi malangnya tak dapat ikan ..........duit minyak injin bot RM15 .........hasil yg dapat tak sampai 3 kilo ....kalau sekilo RM5 ......baru dapat RM15 .....jadi duit minyak pun tak lepas........nasib baik minyak bleh hutang katanya ...........camana nak makan.......



Tengok ramai org tunggu nak ikan......tapi tiada ikan di jala....bukan org aje yg tunggu...kucing pun tunggu juga kot2 ada rezeki dia.......




Pak Saleh kata .......bagitulah cara dia mencari rezeki......kekadang banyaklah juga dapat ikan tapi yg dia bimbangkan adalah geloranya laut........
"Perginya diwaktu subuh tidak menjanjikan hasil yg melimpah malah terpaksa bertarung nyawa setiap hari" ............ dia langsong tak terlintas nak p Soping Komplek......nak makan Tom Yam entah lah........

Ok le sekarang kita tengok apa yg dijual di Pasar Kubang Rotan ni..............

Macam2 ade.......ikan, kerang, udang, siput sedut dan sayur2an pun ada. Tapi kekadang udang2 ini pun bukan nya dari jeti tu tapi dari pasar borong......hahahaha tapi org sekarang pandai berniaga.......semua barang pasar borong dibawanya berniaga disitu......jom kita tengok apa yg depa jual...







Diantara Anak2 abah yg pandai2 masak dlm fotopages ni ada tak yang pandai masak udang ketak atau ada yg kata Udang Lipan.........kad jeti Kubang Rotan ni ...banyak orang jual.........abah pernah makan di segari.....deme masak Tom Yam......aduh manisnya.....tapi abah tak suka......Bapa mertua dan keluarga abah cukup suka......abah tak suka sebab abah tak jumpa isinya....hahahahahah





Kalau di KL sekarang kalau kita singgah stesyen minyam...macam2 ada....ada jual minyak, Mac Donald, Ada jual Beras, ada jual surat khabo, ada macam-macam....tapi kad kubang rotan ni deme jual minyak cuma guna botol mineral aje........jom tengok....







Jom tengok pemandangan senje dari tanah abah kat Kedah..........abah shoot senje ....hahaha...apa macam cantik tak.....pandai tak abah shoot.......hahahahah









Kalau ada rezeki isteri abah teringgin nak buat rumah bentuk seperti chalet dimana separuh pelantarnya didalam air sawah.......jadi abah guna photoshop cantum gambar chalet dalam tanah kami kad kedah tu......hahahahahaha itu le agaknya rumah idaman isteri abah.......hahahahahaha ....tolong doakan supaya idaman kami tuhan makbul kan.....amin..................hahahahah



yang ini jika diwaktu senja dari tingkap kami.........hahahahaha.....berangan beso abah ni......



Pernah dokong kambing tak........abah rasa ramai yg tak pernah dokong kambing...... yg tu anak saudara abah ...Faiz namanya....dia ni memang hero ....kambing pun dia tangkap.....kalau buat lawak no satu............. kad KL ada kambing ke......hahahahaha susah nak jumpa ya..........Jom p kampong abah.......kita tangkap kambing...cucu2 Fotopages abah tentu suka .............si Batrice...chem, akil dlll........hahahaha



Siapa pernah makan buah ni.................hahahaha merah menyala...sedap......tapi tekalah buah apa tu.......



ok le cukup le setakat ni.......nanti abah cite lagi........bye


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net