Syaz fotopages

By: Abah Along

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 3-Apr-2009 03:15 Email | Share | Bookmark
Gua Musang oh Gua Musang

Hahahaaa..........Assalammmmmualaikommmmmm ...( Ikut nada si Din Beramboi dgn Si Aznil )

ok le kali ini abah nak cite ringan sikit ......mengenai Gua Musang ...sapa penah pergi Gua Musang sila angkat tangan.........ada ke jumpa musangnya......

1983 Setelah keluar dari u , abah terus ditempatkan di Ibu Pejabat di KL ...tapi setelah 9 bulan disana satu hari ketua pengarah pangil abah dia tanya "awak dah kawin blum" abah jawab blum....kemudian dia suruh balik ke bilik ....bila sampai saja kebilik tetiba PA kepada KP telefon kata siap beg besok p GUA MUSANG .......HAHAHAHA bagitu senang petukaran ...hahaha

Pergilah abah dgn tikar bantal dan disambut oleh lebih kurang 60 org staf abah untuk tolong punggah barang dalam lori tapi deme hampa dan tercengang sebab abah cuba bawa sebuah motosikal dan segulung tilam kekabu ..(itu yg abah ada masa tu) ....hahahahah ... abah diberi sebuah rumah batu zaman penjajah 5 bilik dan terdapat sebuah ruang luas tak berbumbung entah untuk apa ....... besarnya rumah nak duduk sorang ...diluar rumah ada 2 pokok ketapang yg besar ......penuh dgn hantu kot hahahaha....

itu cerita 25 tahun yg lalu .........tapi 2 minggu yg sudah abah kembali ke gua musang dan dengar cite seterusnya .....



ini guanya dekat stesen keretapi yg banyak sejarah ni...nanti abah citekan....



Salah satu yg istimewa lainnya di Gua Musang ini ialah didalam masjid tuanya yg terletak ditengah2 pekan ada sebuah kubur yg berada didalam masjid. Cuba tengok kotak kayu tu.....masa abah dulu deme tak buat kotak tu...jadi nampaklah batu nisan nya . Jadi bila kita sembahyang kita berada ditepinya.

Tentu kita heran mengapa jadi macam tu.....bagini citenya ...Gua Musang ini terkenal dengan sarang komunis nya zaman dulu....masa abah kerja sana dulu pun masih ada komunis lagi...jadi semasa zaman tu seorang perempuan yg sedang mengandung telah dibunuh oleh komunis dan sebelum mati perempuan itu sempat meminta tapak kuburnya itu didirikan masjid yg kebetulan tanah itu adalah hak nya......mati dibunuh komunis ????......nasib baik hantunya tak merayau.....



Satu lagi paling istimewanya di Gua Musang ialah sup perut.....jika pergi hampir 50% kedai makan ada sup perut ala siam.......mak oi sedapnya ....abah masa muda dulu apa lagi itu ajelah yg abah sapu.......tapi jangan makan banyak nanti kena penyakit gaut ....hahahahah.... rasanya kemasaman tapi pedas.....




ok le abah berhenti dulu ...nak pegi sembahyang jumaat le pulak......ok nanti abah sambung lagi petang ......

ok.......lepas sembahyang jumaat pulak...........


Ini akurium ikan kelah stesen keretapi Gua Musang ...sejak 25thn yg lalu Gua Musang terkenal dgn ikan kelah......PI tahulah ikan ni.....masa abah duduk 25thn lalu Gua Musang ni masih virgin lagi...jadi masih banyak lubuk2 ikan kelah......ikan ni mahal harganya kekadang tu sampai rm40/kilo....... dulu masa abah masuk hutan ikan ni besar2 sampaikan besar badan abah pun ada .......kalau dibakar lemaknya meleleh mengalahkan lemak daging lembu........ kalau buat masakan stim atau peksat siam alamak ....mak mertua lalu pun tak sedor........hahahahah yang herannya semasa abah merakit, org asli boleh tangkap selamba aje dgn tangan sambil memelok ikan sebesar dia.....



Masa abah duduk 25 tahun dulu Gua Musang ini pekan terakhir daerah Kelantan dan tiada jalan . Ia hanya mengunakan keretapi untuk kepekan terdekat iaitu Kuala Krai . Lepas tu baru ada jalan ke Kuala Kerai dan Ke Kuala Lipis. Masa dulu semua benda naik keretapi ....contohnya setiap pagi ada org bawa sayur, ayam hidup, kambing, malah lembu pun ada....kekadang kalau tak ada tempat terpaksalah kami naik berdiri sebelah kambing je..... yg seronoknya bila hari khamis keretapi tak akan berjalan selagi geng kami (DO,OCPD, PPD dll) tak naik ......sebab kalau tertinggal keretapi tu alamat tak balik lah kami....hahahahahah



Inilah pekan gua Musang .....masa abah duduk semua org hanya tengok video sebab tiada pemancar TV ...... Disebabkan nak tengok pertandingan Bola sepak piala dunia kami pegawai2 dah berpakat mengunakan kuasa masing untuk mendapatkan sebuah pemancar TV ........akhirnya dapatlah kami tengok Piala Dunia masa tu.......



oooo...abah lupa nak cite mengapa abah pegi Gua Musang hari tu.......ceritanya bermula bila adik ipar abah membeli kereta waja dan menolak kereta wiranya pada sebuah ejen proton melayu di Ampang . setelah 3 tahun pehak bank memaklumkan untuk menyenarai hitamkan nama adik ipar abah ni sebab tak bayar .....rupa2nya ejen tadi telah jual atas jual sebanyak 3 tuan tanpa menukar nama adik ipar abah ni...akhirnya org terakhir tidak membayar di bank .... jadi adik ipar abah telah berusaha menjejak pemilik terakhir kereta ini dan akhir sekali berjumpa di Gua Musang. Jadi untuk membersihkan nama adik ipar abah ini dia terpaksa membeli semula serta membayar hutangnya di bank . alangkah malangnya nasib adik ipar abah ni...dah le kena bayar pada org yg pakai kereta free aje lepas tu kena bayar pula hutang di bank yg telah meningkat jadi rm28,000. tapi apa nak buat ...kita disebelah pehak yg lemah....

Jadi disebabkan abah pernah kerja disana abah telah menghubungi staf abah disana dan kami pergilah ikut jalan baru iaitu Simpang Pulai Gua Musang . panjang ceritenya lagi..... yg paling suspen org kelantan ini terkenal dgn samsengnya ...jadi bila kami bertemu beliau telah membawa samseng2 disekeliling kami...... kami hanya pergi dgn org tua abah, ibu , isteri masing2......mujurlah staf abah tu bawa seorang yg dikenali di Gua Musang tu........kalau tidak susah kami dan yg paling abah bershukur ...ada dua tiga org samseng2 yg dibawa oleh org tu rupanya masih mengenali abah ...jadi akhirnya mereka pula tolong selesaikan...... waduh2........




Masa pilihanraya abah dilantik sebagai Pegawai Peti Undi Limau Kasturi......bayangkan jam 3.00 pagi bersama seorang polis dan 2 kerani pilihanraya dgn 2 buah troli yg tiada berdinding ini kami memeluk peti undi berjalan melalui rel keretapi diwaktu gelap ditengah hutan komunis selama 2 jam utk sampai Kg Limau Kasturi. ......hahahaha aduh sejuknya sambil takut dibaham harimau ....dgn troli inilah kami sampai ke Limau Kasturi ...dan lagi mengejutkan kami ditunggu oleh 2 org polis di stesen keretapi limau kasturi dan memaklumkan pula kph abah selaku pegawai bahawa petang semalam ada pergaduhan bertetak parang antara org umno dgn pas.....bertambah suspen le abah......hahahahaha itulah pengalaman nya....



Ini le gear untuk tukar landasan bila keretapi nak sampai ke stesen.......



menanti keretapi satu penyiksaan .....hahahahahah



ok le itu le cite serba sedikit tengtang Gua Musang ...ada banyak lagi yg boleh cite tapi disebabkan hujan lebat hari tu abah tak dan nak shoot........bye....jumpa lagi



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net