Want your
own Fotopage?






 
Syaz fotopages

By: Abah Along

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 10-Jan-2008 05:11 Email | Share | Bookmark
Mai pekena Cucuq Udang Pak Ngah Mail

Hari ini Abah cuti maal hijrah. Semalam surau kami dah buat doa akhir tahun dgn Awal tahun lepas tu Ceramah Maal Hijrah......lepas tu ...apa lagi makan le........

awal pagi ni abah try baiki pintu kereta abah.....lepas tu basuh......heheheee rajin le pulak hari ni.....Azim & Angah dah p sekolah deme ada majlis maal hijrah.....

ok kali ini abah nak ajak sahabat-sahabat semua "pekena cucuq Udang Pak Ngah Mail"

"Pekena Cucuq Udang Pak Ngah Mail"

Pernah tak makan cucuq udang.....disebelah utara terkenal le.....kalau kak Perak , mak abah buat cucuq bawang bubuh udang, kadang-kadang org panggil gado-gado, negeri lain entah le ape ke namanya.......
Cucuq udang ini digoreng panas-panas ramuanya tepung, kucai, udang dan toge... kuahnya adalah kuah kacang cam kuah sate tu. Ulam nya tokua dan timun......

Huuuhhhh kalau makan tak dan meleleh ayo lior abah... ashik nak kunyah aje.....



Pak Ngah Mail ini adalah "Beras" abah.....dia bekas askar pencen muda.......dia berniaga di Pasar Malam....

apa keistimewanya cucuq udang dia ni...... kalau kita makan aduhhh rangupnya terasa tepung, toge , kucai dan udangnya bila dicicah dengan kuah kacangnya. Kuah kacangnya terasa rempah dan kepedasannya...... "panjang kata" bila makan satu kerat nak satu kerat lagi.....lebih-lebih lagi bila kita makan bersama ulam timunnya dengan tokua.....

Nak Tau siapa pelangannya........ Raja Pemasuri Agung sekarang ini,.. kalau pi Alog Staq misti beli cucuq ini, bagitu juga Raja Perempuan Muda Kedah....tiap minggu misti hantaq org mai beli.....dan juga Raja azura 'Kak Engku" pun mai beli bila balik kedah...... raja-raja le pulak....

"Pendek kata" ...kalau mai lambat tak merasa lee.......



Pak Ngah Mail ni berniaga hanya 4 kali seminggu aje.... iaitu Isnin di Pasar Malam Taman Aman, Selasa Dan Rabu di Shoping Complex Pacific dan Jumaat di Pantai Johor......kalau siapa-siapa dok kad Aloq Staq boleh le cuba.....

Cucuq udang ni lepas digoreng akan dipotong-potong menjadi lebih kecil supaya tak tercekik atau pun membantu orang tua kunyah.....heheeeee

Yang dua orang tengah mengoreng ini anak Pak Ngah Mail.....apa macam sihat tak.....ini kes makan cucuq udang lee kot...... nanti abah cite pasai deme berdua..... mereka berdua tolong ayahnya masa cuti aje..... sebenarnya gambar ini abah shoot semasa abah balik ke Kedah masa kematian aruah MakNgah tempoh hari. Cucuq ini untuk majlis tahlil malam tu....




Jom tengok cam mana deme buat cucuq......Yang tengah tuang tepung tu lah Pak Ngah Mail.....ada kucai, toge, udang, dll.....resepinya abah tak sempat tanya ....heheeeeeeee
gambar kecil yg baju merah tu adik ipor abah isteri Pak Ngah Mail...Zaharah namanya dia ni pakar buat nasi Tomato, Baulu, kueh siput......selain cucuq udang depa meniaga Nasi Tomato, Nasi Lemak hantar kad Alog Stag Mall ....Baulu dan kueh siput hantaq kad Pekan Rabu....



alahhh......berhenti le sekejab entry .....sebab DrZeze suruh abah pergi kedai beli tomato pure....agaknya makan nasi tomato kot hari ini.....

ok sambung balik.....

"Apit" anak lelaki sulung ni sebenarnya masih belajar di UNITAR dlm bidang pengurusan automotif dan anak perempuan ni namanya Anis ...org panggil Kak Anis aje.... Kak Anis ni keistimewaannya pandai nyanyi , dah banyak pentas dia naik tapi dia baru Ting 3.. katanya dia nak kuruskan badan nak jadi Siti.....tapi yg pasti abah rasa kalau Adibah Noor memang dah sama taraf dah...suaranya power...... kalau nak dengo lagunya klik disini http://www.youtube.com/watch?v=suvyatX_l4Y dan http://www.youtube.com/watch?v=Tz_l-WB4fVI



Cucuq ni kalau makan waktu petang ..kat tepi sawah dgn kopi secawan....aduh sedapnya.......



ada bau kad dapo abah ni....agaknya Nasi Tomato ...Drzeze dah siap kot......ok lah abah berenti disini perut dah lapo ni.......



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2014.

ns4008229.ip-198-27-68.net