Syaz fotopages

By: Abah Along

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 19-Oct-2007 21:31 Email | Share | Bookmark
Menunggu anak cucu...............

tok melah
 
 
 
org tua
Pakngah Sahak
bayar zakat
ajak buat ketupat
cucu Hj Lah & Hjh Som
beraya
Makcik Peli & Kak Tam
 
 
 
 
 
 
Jamil Melodi
kira duit raya
mee kari rumah men
Sejak abah mula kawin lagi kami dah sekata iaitu bergilir berhari raya dikampung masing-masing. Ini amat penting dlm hidup berumah tangga. Jadi tahun ini giliran abah sekeluarga beraya di Kg Dr.Zeze , Kg Telaga Bata, Langgar Kedah. Memang sejak 20thn yg lalu meriah beraya di Kg ini . Yg menariknya kali ini kami mengutamakan Org tua untuk diziarahi.......

Tok Melah adalah tok (org perak panggil Opah) kpd Dr.Zeze...usianya dah lanjut lebih kurang 98 thn. Sekarang tengah letih aje..... tapi yg abah cukup sanjung ialah anak-anaknya yg menjaganya terutama Makcik Nap Peli yg sentiasa senyum walaupun terpaksa mengangkat, memandi, bagi makan dan menguruskan Tok buang air. Tok masih kenal orang dan dimasa mudanya suka baca alQuran.


Ini mak mertua abah....Hjh Som anak kedua kpd Tok Melah.....setiap 2 hari akan datang kerumah Tok menolong Mak Cik Nap Peli menguruskan Tok. Tok sekarang dah jarang tersenyum, mungkin dah terlalu uzur....


Ini gambar-gambar abah kumpulkan ketika kami menziarahi mereka. MaKngah duduk bertongkat menunggu cucunya datang, Pakngah Sahak dah letih tak lalu nak jalan jauh, Tok Cik Ali pun dah tak boleh keluar rumah, Wa masih boleh memasak laksa.........


Gambar ini abah ambil dari jauh iaitu hari buat ketupat . Makngah merenung dari jauh dan nampak tak berurus rambutnya. Tapi yg abah sanjung suaminya sentiasa menjaganya. Masa abah tengah sembang dgn pakngah tiba-tiba dia masuk kerumah setiap 20minit. Abah intai apa dibuatnya...rupanya dia pegi melihat makngah yg ada didalam dan membetulkan tempat duduk makngah ...mungkin takut terjatuh.... wow ..tekejut abah...bagitu juga bila mama cerita bila dia pegi petang tu hantar makanan dia tengok Pakngah tengah sediakankan makan makngah..... sayu hati ini terfikir juga mampukah abah jadi pakngah satu hari nanti....atau abah pula dijaga mama....


Inilah keluarga mama....ramaikan...kebetulan raya ini semua adik beradik beraya giliran bersama......tengok warna tema kami kali ini .....Hijau itu menawan...atau hijau itu sawah...heheehhhh... yg sleknya...ada bayang tiang dengan kaki trepot le..pulak...heeeh abah ni memang tak perasan betui.....jurugambar amator le katakan.......heheee


dulu depa bayar zakat hantaq beras....sehari sebelum raya tu bersimpang sior le org kg hantar beras ....naik penuh rumah dgn beras org bayar zakat fitrah.....tapi la ni bayar zakat pakai duit pun tak pa.....kebetulan bapa mertua abah jadi amil tahun ni.....


Mak tengah dok ajor Dekna buat ketupat pulut 3 segi....heeeis buka senang nak anyam tapi dekna ni dalam becok macam murai dia tu sanggup juga dia belajo anyam ketupat... kad perak ketupak nasi...tapi mak abah sekarang buat nasi impit aje.... ...


apa si Hadif ni buat kad marka nya...tu....


Zam adik ipar abah dengan anaknya si Hadif cucu terkecil keluarga kami.... zam ni sejak kecil lagi baik beno orgnya...naik moto pun masa muda dulu ...slow aje bawaknya...tapi la ni dah jadi jurutera..... Hadif tu anak sulungnya dengan Ila.....ila ni lagi lembut...elok le jodoh deme bedua.


pernah tengok melodi tak? yg pakai baju oren tu le Penerbitnya... Jamil ....kami panggil 'men' aje.... rumahnya depan surau..jadi tiap kali lepas sembahyang raya kena pergi rumah dia dulu...tahun ni makan mee kari....adiknya rasid pandai buat roti canai.... kalau nak tau gosip artis boleh tanya dia....

Seorang lagi tu Zam adik ipar abah dan seorang lagi tu Fauzi ...biras abah...Fauzi ni seorang yg rajin kerja...tahun lepas dia dapat melintang terus naik pangkat....kalau sembang dengan dia seronok dengor sleng penangnya...kalau bola minat bebenor....


banyak gambor raya sebenarnya lebih 100 keping...tapi tak larat abah nak upload ...sebab lambat le bebenor.....


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net