Syaz fotopages

By: Abah Along

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  3  4  5  6  7  [8]  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Tuesday, 22-Jan-2008 11:11 Email | Share | | Bookmark
C I N T A

C . I . N . T . A

heeeeeee........kali ni abah nak ajak kekawan bercakap tentang cinta pula.......
abah nak tunjukan kali ini ........Cinta cactus....

Macam-macam cara kita tunjukan cinta kita pada yg tersayang masa kita bercinta dulu.... bagi yg telah bekahwin le......contohnya cam abah, Tok Jangut, Ushar, Man, Minhar, Daalia, mamasya, mama batrice,Madihah, Nurul ,Yatie dll lagi...... kalau dalam cite P.Ramlee main ketuk-ketuk botol......

tapi tak tau le macam zaman sekarang ni...cam Syazrul, ecah, Hajjah, Intan, zilzal,srsfeqah.........dll mungkin deme dah tak main tulis-tulis pada pokok....agaknya sekarang ni deme main tulis-tulis kat Fotopages kot......

tapi yg ni .........Jom tengok Cinta Cactus ini........



Ini le salah satu caranya deme tunjukan cinta.....tulis kad daun pokok cactus ......
mungkin ni Melayu Cinta Cina (Ayu Love Lee)

yang seronoknya antara bangsa le pulak ada melayu, Cina, India dan Org Puteh...



Yang ini antara Inah Love Martin melayu dgn Ong puteh kot.



Ini cinta tamil le pulak.......antara bangsa betuii.......



yang ini macam-macam cinta ade....



Itu cara mereka menunjukannya cinta kpd tersayang dgn menulis di Pokok Cactus, ada yg tulis pada pokok balak, ade yg atas batu .........

tapi abah terbayang pula camana Tok Jangut yg tera editing tu nak gunakan camera dan PS untuk tunjuk cinta nya pada isterinya......macamana kah hasil nya...... hehehe ini kira nak jolok Tok Jangut le tu....... Ushar pun tera bahagian editing ni......





Gambar ini abah shoot kat Pehentian R&R Bukit Merah . Ada taman Cactus ditepi tu.... agaknya ramai yg melawat taman tu kot....... Camera tak siap lagi tapi yg ini abah shoot guna camera kecik abah Nikon Coolpix S9.....


Friday, 18-Jan-2008 04:21 Email | Share | | Bookmark
Hari-hari tanpa nya..........

kedebukkk.........ALLAH......itu saja yg abah boleh ucapkan.....bila abah tengok kamera abah dah dilantai........."Abah" !!!!! azim anak abah teperanjat dan dia dah dapat menyelammi perasaan abah ketika itu.........semasa abah nak memasukan tangan ketali beg dibelakang abah lupa yg beg tu belum dizip kan......gedbukkkk kamera abah jatuh setinggi 4 kaki ke lantai Ampang Park shopping complex....

Abah terus on kamera.........eror 99.......abah off....dan on kembali.....eror 99 juga ..kemudian terus erorrrrrrrrrrrrrrrrrr grrrrrrrgrrrrr........luluhnya rasa hati.....hari tu dah tak ade mood....Drzeze ada kad fistlady......dia...taktau....

abah dah hantar ke canon ipoh......dah dua minggu tanpa camera...............terasa semacam ade kehilangan.....

Apa perasaan kawan-kawan kalau tak ada camera secara tiba-tiba ????????

abah rasa kosong aje....tangan cam terangan-rangan pegang camera.....

tengok gambar ni jadi le......saja abah buat blerrr sikit....biar blerrrrr



Ini dua gambar lama yg abah shoot waktu malam ....saja nak kongsi dgn sahabat-sahabat semua....... jom tengok...





Thursday, 10-Jan-2008 05:11 Email | Share | | Bookmark
Mai pekena Cucuq Udang Pak Ngah Mail

Hari ini Abah cuti maal hijrah. Semalam surau kami dah buat doa akhir tahun dgn Awal tahun lepas tu Ceramah Maal Hijrah......lepas tu ...apa lagi makan le........

awal pagi ni abah try baiki pintu kereta abah.....lepas tu basuh......heheheee rajin le pulak hari ni.....Azim & Angah dah p sekolah deme ada majlis maal hijrah.....

ok kali ini abah nak ajak sahabat-sahabat semua "pekena cucuq Udang Pak Ngah Mail"

"Pekena Cucuq Udang Pak Ngah Mail"

Pernah tak makan cucuq udang.....disebelah utara terkenal le.....kalau kak Perak , mak abah buat cucuq bawang bubuh udang, kadang-kadang org panggil gado-gado, negeri lain entah le ape ke namanya.......
Cucuq udang ini digoreng panas-panas ramuanya tepung, kucai, udang dan toge... kuahnya adalah kuah kacang cam kuah sate tu. Ulam nya tokua dan timun......

Huuuhhhh kalau makan tak dan meleleh ayo lior abah... ashik nak kunyah aje.....



Pak Ngah Mail ini adalah "Beras" abah.....dia bekas askar pencen muda.......dia berniaga di Pasar Malam....

apa keistimewanya cucuq udang dia ni...... kalau kita makan aduhhh rangupnya terasa tepung, toge , kucai dan udangnya bila dicicah dengan kuah kacangnya. Kuah kacangnya terasa rempah dan kepedasannya...... "panjang kata" bila makan satu kerat nak satu kerat lagi.....lebih-lebih lagi bila kita makan bersama ulam timunnya dengan tokua.....

Nak Tau siapa pelangannya........ Raja Pemasuri Agung sekarang ini,.. kalau pi Alog Staq misti beli cucuq ini, bagitu juga Raja Perempuan Muda Kedah....tiap minggu misti hantaq org mai beli.....dan juga Raja azura 'Kak Engku" pun mai beli bila balik kedah...... raja-raja le pulak....

"Pendek kata" ...kalau mai lambat tak merasa lee.......



Pak Ngah Mail ni berniaga hanya 4 kali seminggu aje.... iaitu Isnin di Pasar Malam Taman Aman, Selasa Dan Rabu di Shoping Complex Pacific dan Jumaat di Pantai Johor......kalau siapa-siapa dok kad Aloq Staq boleh le cuba.....

Cucuq udang ni lepas digoreng akan dipotong-potong menjadi lebih kecil supaya tak tercekik atau pun membantu orang tua kunyah.....heheeeee

Yang dua orang tengah mengoreng ini anak Pak Ngah Mail.....apa macam sihat tak.....ini kes makan cucuq udang lee kot...... nanti abah cite pasai deme berdua..... mereka berdua tolong ayahnya masa cuti aje..... sebenarnya gambar ini abah shoot semasa abah balik ke Kedah masa kematian aruah MakNgah tempoh hari. Cucuq ini untuk majlis tahlil malam tu....




Jom tengok cam mana deme buat cucuq......Yang tengah tuang tepung tu lah Pak Ngah Mail.....ada kucai, toge, udang, dll.....resepinya abah tak sempat tanya ....heheeeeeeee
gambar kecil yg baju merah tu adik ipor abah isteri Pak Ngah Mail...Zaharah namanya dia ni pakar buat nasi Tomato, Baulu, kueh siput......selain cucuq udang depa meniaga Nasi Tomato, Nasi Lemak hantar kad Alog Stag Mall ....Baulu dan kueh siput hantaq kad Pekan Rabu....



alahhh......berhenti le sekejab entry .....sebab DrZeze suruh abah pergi kedai beli tomato pure....agaknya makan nasi tomato kot hari ini.....

ok sambung balik.....

"Apit" anak lelaki sulung ni sebenarnya masih belajar di UNITAR dlm bidang pengurusan automotif dan anak perempuan ni namanya Anis ...org panggil Kak Anis aje.... Kak Anis ni keistimewaannya pandai nyanyi , dah banyak pentas dia naik tapi dia baru Ting 3.. katanya dia nak kuruskan badan nak jadi Siti.....tapi yg pasti abah rasa kalau Adibah Noor memang dah sama taraf dah...suaranya power...... kalau nak dengo lagunya klik disini http://www.youtube.com/watch?v=suvyatX_l4Y dan http://www.youtube.com/watch?v=Tz_l-WB4fVI



Cucuq ni kalau makan waktu petang ..kat tepi sawah dgn kopi secawan....aduh sedapnya.......



ada bau kad dapo abah ni....agaknya Nasi Tomato ...Drzeze dah siap kot......ok lah abah berenti disini perut dah lapo ni.......



Sunday, 6-Jan-2008 16:02 Email | Share | | Bookmark
Entry Khas buat Aruah MakNgah Siah Telaga Bata Langgar Kedah.

Lepas balik dari pasar Abah dikejutkan oleh Azim anak ketiga abah yg memberitahu emak saudara Dr Zeze telah meninggal dunia. Kami bergegas bersiap dan terus bertolak ke Kedah. Sebaik sampai dah ramai orang menjiarahnya.........

Entry abah pada 1hb Julai 2007 http://syazhar.fotopages.com/?&page=10 ada abah ceritakan sedikit cerita tentang Makngah & Pakngah ini. Tapi pada 31hb Dis 07 beliau pergi meninggalkan kami.....



Mak Ngah

Ia seorang Guru Mengaji AlQuran. Hampir kesemua anak-anak kg tu adalah anak muridnya. Termasuklah DrZeze adik beradik. Abah mula kenal aruah bila abah kawin dgn DrZeze. masa tu aruah ini abah tengok dia seorang yg sering menjadi ketua memasak. Kalau kenduri aruahlah yg menentukan ramuan masakanya dan rupanya ia juga seorang Mak andam dan beliaulah yg mengandam isteri abah dulu .heheeee
Tapi terkejut ....bila abah balik keKedah abah tengok di sedang mengikat bata dgn simen buat dinding rumahnya bersama PakNgah.....tak pernah pulak abah tengok sebelum ini org perempuan ikat bata...... itu lah kelebehan Makngah.... Mengikut Cerita dari Pakngah ...masa mudanya Makngah menebang pokok bersama pakngah dihutan untuk membuat rumah.... Makngah juga terkenal ditakuti oleh anak-anak saudaranya kerana beliaulah akan menegor jika ada anak-anak saudaranya yg tidak bersopan.

itulah Makngah yg abah kenal.......sehingga akhir hanyatnya.



Disebabkan aruah adalah Tok Guru Mengaji dan sentiasa bercampur dgn masyarakat ...bagitu ramai org ramai menziarah jenazahnya dan mengiringinya keKubur.


PAK NGAH....................



Kesian Pak Ngah......... Mereka tak pernah berenggang.....sejak mula sakit Pak Ngah lah yg menjaga MakNgah siang dan malam.....Abah tak tau nak cerita betapa sabarnya PakNgah ini menjaga Makngah.....

Apa yg abah nampak ........ Pakngah lah yg memandikan, memberi makan, mengangkat, mengiringkan dan menolak Makngah berjalan..... Tapi disaat-saat kematianya PakNgah dah tak tidur sejak 2 bulan yg lalu kerana disepanjang malam melayan Makngah yg meminta dia dimengiringkan, ubah kedudukkan kaki, bangunkannya dan macam-macam lagi.... Satu petang itu abah sendiri melihat dari belakang bagaimana Pakngah menguruskan kehendak isterinya....angkat,ering,minum dan perkara itu berulang setiap setengah jam.....Bayangkan dgn kederat tuanya mengangkat Makngah...
Sabar dan setianya Pakngah... inilah pertama kali abah melihat bagitu setianya suami menjaga isterinya....... Akhirnya sekali Makngah nak makan ikan sembilang.... Pakngah pun pergilah dua tiga pasar tani ...tapi malangnya tiada ikan sembilang.... tapi pada pagi 31hb akhir tahun 2007 isteri tersayangnya itu meninggalkan dia........



Saturday, 29-Dec-2007 01:37 Email | Share | | Bookmark
Rumah Misteri

Assalamualaikum.......
Kali ini abah nak ajak sahabat-sahabat semua meneroka beberapa rumah misteri yg sempat abah rakamkan..... pelbagai cerita disebalik rumah yg ditinggalkan ....cerita ini abah perolehi dari org-org terdekat dgn rumah tersebut ataupun jiran-jirannya....

jom kita tengok rumah pertama..............................................


Rumah tepi Tol Bidor

Rumah ini dibina sejak 70 tahun yg lalu.... Ia dibina oleh sebuah keluarga yg mempunyai 6 org anak...rumah ini adalah antara yg terawal di Bidor. Terletak disebelah kiri selepas kita membayar tol di susur keluar lebuhraya dibidor.
Abah tak dapat shoot lebih dekat sebab berpagar , abah cuba beberapa kali guna zoo 300mm abah utk mendapat gambar yg lebih jelas tapi itulah hasilnya.... yg keduanya abah pun penakut juga nak pergi dekat...heheeeee
Rumah ini sejak kematian tuan punya tidak pernah dibaiki oleh anak-anak nya.... sekeping papan pun tak pernah di ganti atau tercabut..... ditambah tak pa tapi diganti tak boleh.....
misterinya .....apabila malam kita akan nampak satu cahaya ditengah rumah tersebut kadang-kadang berlari-lari ....dan yg keduanya apabila sesiapa sahaja walaupun anak tuan rumah tersebut sendiri mencabut sekeping papan atau cuba membaikinya.....dgn tiba-tiba ia akan ditampar ...tapi sipenamparnya tidak kelihatan..... pelik dan menakutkan... telah ramai mencubanya termasuk org cina yg hendak membeli rumah tersebut tapi ditampar juga......oleh itu sehingga hari ini tiada yg berani mengubah apa-apa bentuk dirumah ini......



abah cuba selidik cerita disebaliknya.....setelah bertanya beberapa keturunan dari keluarga ini abah ringkaskan ceritanya begini.............(itupun kalau betui apa yg diceritakan)
Setelah kematian tuan punya rumah itu tidak diwasiat kepada sesiapa anaknya ....oleh itu salah seorang anaknya dikatakan telah cuba menjual rumah tersebut kpd org lain tanpa memberitahu atau pun berpakat dgn adik beradiknya. mungkin disebabkan itu tiada siapa antara adik beradiknya yg berani menjualkan rumah itu..... waaalahhualam.....




Misteri rumah Sebelah menyebelah...

Rumah ini sebenarnya sebelah menyebelah...tapi abah lupa pulak nak shoot menampakkan kedua-dua rumah ini..... Ia telah ditinggalkan sejak 20thn yg lalu. Dulu tinggal Cikgu sekeluarga dgn aman damai dirumah ini. ... Tiba-tiba isteri cikgu tersebut sakit dan akhirnya meninggal dunia... Setelah itu bermulalah segala-galanya.... Apabila malam tiba mulalah terdengar macam-macam bunyi dari rumah tersebut .....bunyi orang berjalan....kerusi bergerak dan barang-barang lain bergerak-gerak...semakin hari semakin kuat dan akhirnya keluarga aruah tersebut tak tahan dan berpindah ..... Bunyi nya tak hilang membuatkan jiranya juga tidak tahan ...akhirnya jiran tersebut juga pindah dan tinggalah dua rumah itu tidak berpenghuni sehingga sekarang....kedua rumah itu juga tidak mahu disewa atau dibeli orang...... tapi sekarang bunyi itu telah tiada........






Rumah misteri ketiga ini......
Rumah ini setahun sudah dimakan anai-anai keseluruhan rumah....masa tu abah belum lagi berminat shoot gambar...jadi abah lihat sekali pandang sahaja.... tapi sekarang rumah ini telah menyembah bumi.....yg tinggal itu sahajalah sepertimana dlm gambar....
abah heran mengapa rumah ini ditinggal kan bagitu sahaja?



Abah cuba tanya jiran terdekat dan cerita disebalik rumah ini ialah ........dulu tinggal satu keluarga dirumah ini.Rumah ini bukan dibina atas tapak dia sendiri. Disebabkan kasihan maka tuan punya tapak ini membenarkan ia tinggal disitu....ia tinggal disitu sehinggalah beberapa keturunan..... tapi 10thn yg lalu keturunan yg empunya tapak ini ingin menjual tanah ini kerana tanah ini hak mereka. Tapi keturunan org yg menduduki rumah ini menentang habis-habisan mengatakan tok dia telah membeli tapak tersebut..... dia telah berusaha cara keras dan makamah...... akhirnya keturuan empunya tapak tersebut telah bosan untuk menuntut tapak tersebut....jadi tinggalah tanah itu tidak berpenghuni.......hingga sekarang.....



Rumah Siap Empunya tiada.....
Abah shoot rumah ini dari dalam kereta aje......sebab itu senget.....
Rumah ini tiada misterinya .......cuma abah nak cerita bahawa tuan punya rumah ini adalah seorang yg gigih bekerja. Ia mula bekerja sebagai tukang mesin rumput disebuah rumah salah seorang yg berpangkat di Bandaraya KL.... entah macamana berkat kerajinannya org itu memberi dia peluang kontrak mesin rumput dibeberapa bahagian di KL dan akhirnya ia menjadi seorang kontraktor berjaya. Hasil dari duit itu ia bina sebuah rumah besar yang mempunyai 6 bilik dan duatingkat . Tapi Tuhan maha kuasa apabila rumah tersebut siap dan bila selepas beliau balik menengok rumahnya dan ketika nak pulang ke KL beliau meninggal dunia selepas keluar dari Tol.....kebetulan abah ada masa tu jadi kami terus menziarah aruah..... Begitulah suratannya.....



rumah ni......ehh dah dekat jam 9 ....abah nak pergi kerja dulu...nanti abah cerita....

ok abah sambung balik.......

Gambar ini abah shoot masa balik dari pasar......abah nampak cucu nya berada ditepi jjalan nak pergi kerja. jadi abah berhenti minta kebenaran utk shoot gambar rumah ini..... sambil abah bertanyakan cerita mengapa rumah ini ditinggalkan....



mengikut cerita cucunya......rumah ini dipunyai oleh adik opahnya.... adik opahnya tinggal dirumah itu sehingga meninggal dunia..... anak-anak opahnya semuanya tinggal di KL jadi sejak itu tiada mereka balik langsung melihat dan mengusahakan menjaga atau membaiki rumah dan tanah tersebut sehingga hari ini.



Tiada misteri rumah-rumah itu ....cuma abah nak tunjukan banyak rumah yg ditinggalkan kerana kebanyakan anak-anak sekarang dah berkeluarga dan tinggal dimerata tempat... Kebanyakan Rumah pusaka pula dikongsi ramai adik beradik ini menyukarkan utntuk menjual atau menguruskan rumah pusaka......

jom tengok beberapa rumah........sementara tu abah guna PS utk belajar edit-edit sikit-sikit....

rumah ini kalau dilihat dibawah tilam yg berselimut tu ia adalah sebuah kereta BMW.... abah tak sempat untuk menyelidik mengapa kereta BMW dan rumah ini ditinggalkan....




Ini rumah guru-guru tahun 60han....sehingga sekarang tiada siapa yg mengendahkanya...



Rumah ini adalah rumah kerajaan lama ....ia diceritakan dulu rumah salah seorang pegawai inggeris yg bertugas di Tapah....


sekian cerita abah kali ini...semoga berjumpa dilain kali........Waalahualam.....


[<<  <  1  2  3  4  5  6  7  [8]  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net