Syaz fotopages

By: Abah Along

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  3  4  5  6  [7]  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Monday, 3-Mar-2008 18:55 Email | Share | | Bookmark
Mengundi dari kaca mata Abah

Assalamualaikom........ramai dah bertanya pada abah......tak ade ke entry pilihan raya.....
heheeeeeee.......ade....
kali ini abah nak ajak lihat "Pilihan Raya dari sudut Mata Abah"........ jadi maaf le jika ada yg sahabat yg tersinggung jika tidak bersamaan dgn dari kaca mata abah......abah dah lebih kurang 4 kali mengundi.....pernah jadi Pegawai Pilihanraya di Gua Musang, Tanah Merah & Tapah sebanyak 4 kali....pergi bawa peti undi naik heli di Gua Musang, Naik keretapi subuh jam 3 pagi tak ada dinding di Limau Kasturi. dan kemudian masa tu berparang antara penyokong Pas Dan UMNO......macam-macam pengalaman abah dah alami.....

Jom .......tengok yg pertama ni............

Yang pertama ni saja nak seloro dgn kekawan .........apa macam sanggup ke mengundi....siapa agaknya akan jadi PM pertama fotopages kita ...Kenitra ke Daalia.....
datang mengundi awal......yeeee

MASA MEMBALAS ENTRY INI PASTIKAN ANDA MENGUNDI DUA PARTI NI ...DIAKHIR ENTRY ABAH NAK KIRA SAPA MENANG .....SAPA BLEH JADI PM....




Haaaaa ni.....surat Khabar edisi KHAS mengundi.....BERITA HAIRAN .....memang hairan membacanya sebab tak ada dipasaran....... sesiapa nak .....boleh tempah kad abah..... nanti abah naik basikal campak paper kad depan rumah kekawan........




Heheheee.......Cuba tengok ni...kebetulan atau sengaja......gambar ini adalah disimpang masuk bandar Teluk Intan....masa abah sampai Trafik Light abah terpandang kan poster tu.......abah sebenarnya suka tengok gambar yg sama kad http://fani76.fotopages.com .
susah nak cari gambar membawa maksud tanpa dirancang ni........



Ini Gambar Pam Minyak Petronas........Perasan tak logo Petronas tu......logo ni asalnya dulu bulatannya warna putih......tapi disebabkan ade manusia yg terlalu takut kat logo bulan putih maka dibawanya ke parlimen supaya tukar bulan putih kepada bulan hijau......heheheeee


Yang ini ..........abah nak ajak tengok Antara yg kaya dgn yang Berkorban dgn susah payah...... Yang warna biru bagitu besarnya rumah berkempen......(gambar ini dikawasan Teluk Intan) tapi tengok pulak yang warna hijau......kesian kita tengok......



Tengok yg ini pula....poster yg hijau ini dengan susah payah mereka bergotong royong melukis sendiri .....kain putih pun berkongsi beli duit sendiri.......sementara yg sebaliknya hanya bergoyang kaki menunggu poster dihantar dan kemudian ber upah pulak tu apabila memasangnya..........


Gambar ni abah shoot subuh lepas hantar Arif & Angah kesekolah...tiap pagi diluar pasar ini sepasang suami isteri akan datang dengan Ven dan melambakkan ubi keledek dan sayur-sayur .......Suami Isteri melayu ni abah tengok bagitu gigih.....berniaga....tengoklah foto tu ramai yg datang membelinya......tapi abah masih sedih mengenangkan nasib org melayu ini yg sehingga kini masih tak mampu berniaga secara besaran ......kedai-kedai besar disemua pekan hanya ada 2 atau 3 dimiliki oleh org melayu...........apa akan jadi jika kita buka pemerintah.....itulah yg selalu abah fikirkan...


Ini kat Trafik Light simpang tiga nak ke Teluk Intan........... Bendera Bulan Besar ....sehingga ini Trafik lightlah yg menerangi Bulan tersebut......Bilakah bulan boleh menerangi Trafik Light tersebut......mampukah bulan.....Dikelantan telah terbukti mampu..... entah leee......heheheeee


Gambar ini abah ambil dihadapan bangunan UMNO Tapah...kebetulan kereta Pas ade kad situ......


Pada abah .........abah tak kesah UMNO & PAS & KEADILAN.......sebab masa abah duduk di Kelantan abah merasa duduk dalam dua pemerintahan UMNO&PAS dikelantan 12 tahun dulu...pemerintahnya adalah org ISLAM.... abah tak kesah... tapi kalau dibawah ni atau selain dari nya abah cukup sensitif...... abah akan berjuang bersama ....jika terjadi mimpi buruk abah........
Ada sesiapa yg faham apa yg ditulisnya.....selalunya kita buat tak kesah apa yg ditulisnya....sebab kita tak tahu membacanya......tapi kita tak mahu pulak tulis guna tulisan jawi....mungkin sebab ramai org melayu sendiri tak tahu baca JAWI........


Gambar ni abah shoot subuh juga dipasar....abah suka shoot subuh.......kekadang malu juga ...jadi untuk mengelakkan malu tiap hari bawa kemera...abah masukan camera dalam beg plastik ..jadi abah bawa beg pelastik seperti baru beli barang.....heheheeeee


Hari sabtu yg lalu abah diberitahu angah suruh datang sekolahnya ada Mesyuarat PIBG......walaupun ade kerja yg masih tak selesai...abah pergi juga...Abah selalu pergi mesyuarat ni...sebab abah cukup hormat pada guru-guru sekolah yg mengajar anak abah...jadi dengan menghadirkan diri menunjukan kita menyokong mereka..... tapi rupanya ada kempen pilihan raya......... Perasminya Dato' Ong Ka Chuan iaitu abg Dato Ong Ka Ting......dalam masa ucapannya abah tertarik dua patah perkataannya ......Dia kata dia ikhlas membantu sebab dia percaya diakhirat kelak ada pembalasan....jadi dia nak buat baik..............



Akhir sekali..........nak ke anda memangkah ini.......... tangung jawab sebagai rakyat atau tangung jawab sebagai Islam.....



Petang jumaat baru ni Fikri datang umah abah........seronok abah...lebih kurang jam 5ptg abah ambil dia di Tol Bidor........Hensom anak abah sorang ni....DrZeze kata macam Kefli AF......oh ye baru abah perasan...memang betui......Seronok betui sembang dengan dia ....kami sembang sampai jam 11malam....tapi sian dia beberapa kali terpaksa abah tinggalkan dia sendirian sebab abah ambil anak sekolah......tapi angah ada tunggu dan sembang dengan dia.....Melihat tubuh badan dan dari tuturkatanya nampak sangat Fikri ini begitu lembut berkata-kata........menampakan telah matang .....padanlah nak kawin tahun ni..........kami semua gembira fikri datang umah abah...dan merasakan kami mendapat seorang lagi anak......... jemputlah datang lagi..........kami sentiasa menerima dengan tangan terbuka....lain kali bawa keleuarga plak.......






Tuesday, 26-Feb-2008 09:42 Email | Share | | Bookmark
Cepat beno kita lupa............

Assalamualaikom................sibuk ke masing-masing....sebok nampal poter ke ? ushar sibok shoot kad penamaan calon nampaknya......heheeeeeee abah pun cam tu juga sebok sikit aje.......heheeee buat sebok......

Ok kali ni abah nak bawa sahabat-sahabat semua berfikir sejenak.......sebok sangatkah kita sampai kita telupa .....cepat benar kita terlupa......rasanya tak sampai sebulan ....tak sampai sebulan adik sharlinie kita hilang entah dimana.......lepas tu hilang yg lain pula ...dan sebelumnya dah banyak yg dah hilang.....polis pun dah buntu.....

tapi tengoklah apa yang abah dapat capture niii........... Jom kita tengok.....

Gambar ni abah shoot ketika di Pavilion KL......abah duduk ditengkat atas mengadap tangga besar ......abah perhatikan gelagat seorang budak ni bermain........puas abah cari yg mana satu familynya......tapi lebih setengah jam abah masih tak jumpa familynya ..... berani sungguh family nya membiarkan ia bermain bersaorangan............. tak teringatkah familynya adik sharlinie........................ lepas makan JC donat kami sekeluarga berlalu le Lotyat...tak tau lah apa terjadi dgn budak tu.....


Yang ini diStesyen Bas Bidor.......abah juga mencari dimana keluarganya.....ia juga kesaorangan bermain di setesen Bas ......abah tunggu lebih 10 mnit ...kemudian berhenti sebuah kereta lalu ia masuk ...hati abah bedebar dan kelam kabut mengambil kamera abah untuk shoot kereta tu.......tapi tak berjaya.......tapi abah nampak dalam kereta tu ada keluarga .....mungkin keluarganya........jadi tadi mungkin dia menunggu keluarganya datang..........tapi berani sungguh keluarganya meninggalkan dia kesaorangan....mungkin sesaat sahaja dia boleh dibawa lari...........


Apa dibuat adik ni.....bermain panjat-panjat.......mana keluarganya?.....ada... tapi didalam kedai hardware ...entah membeli apa......tapi anaknya dibiarkan keseorangan diluar bermain....tak ke takut dia........ anak dia disambar orang......................


Comel adik ini sedang makan ais kerem dimulutnya masih ada kayu ais kerem tu....nampak sangat ia masih budak-budak ...mungkin umurnya 11 hingg 13 thn...kecil lagi.....tapi mengapa berjalan saorang dibandar dik.....tak takut ke ramai yg giler sex sekarang......gambar ni abah abah ambil di Sungkai sebuah pekan kecil sebelum sampai di Bidor......


Ini anak cina di Bidor....yg abah heran emaknya berjalan cepat sangat...abah cuba nak shoot tunjukan jarak antara emak dan anak tapi tak berjaya ....cepat emaknya jalan.... kelamkabut anaknya ikut dari belakang........


heheeeeee.......takut tengok gambar ni anak kecil come lak tu...bersaorangan di tingkat 5 disalah sebuah kondo di Ampang......berani emaknya tinggalkan anak nya kesaorangan.....lorong ni sunyi kerana suasana rumah apatment atau pun kondo... kita tak tahu siapa sebelah menyebelah kita....lepas tu semua rumah bertutup pintu.......bayangkan jika seorang budak macam ni jalan seorangan di lorong cam ni.........
sebenarnya yg ini abah shoot ketika anak saudara abah si hadif jalan paling belakang ketika kami nak sampai kerumahnya......heheeeee


Abah tak tau mengapa budak sehat ni duduk bersaorangan ......mungkin menunggu bapa dan ibunya...........abah shoot gambar ni di Sungkai juga....


seronok bermain dipadang ....baginilah suasana petang dipadang dihadapan rumah abah......kadang-kadang sampai lebih 20 orang kanak-kanak bermain di depan halaman rumah abah.....seronok mendengar teriakan mereka......ada yg main basikal, moto, yg lelaki main sepak takraw , bola sepak dan yg perempuan main zero point, galah panjang le......kadang-kadang abah joint main gasing sama deme.......heheeeee...deme ingat abah org tua tak tera...tapi depa lupa..... dulu abah pernah kecil seperti mereka....apalagi abah pun tunjuk skill lee....heheeee sayang tiada yg hendak ambil gambar abah masa tu.......heheeee

Tapi....beranikah atau konfiden kah anda membiarkan mereka bermain.............


Pergi mengaji agaknya tiga anak gadis ni.....gembira sungguh naik "gerek" org kedah kata.....abah shoot di kedah umah mak mertua.......dikampong selalunya ibu bapa konfiden melepaskan anaknya pergi kemana-mana.......mungkin sebab dikampong jarang dengar anak kena colek agaknya.......atau mungkin dikampong semua penduduk ambil tahu tentang anak-anak jiran sekampong....jadi dimana juga anak mereka akan diperhatikan jiran sekampong.........itu yg tiada dibandar......



Akhir sekali yg inilah yang kita tak mau................semoga sahabat-sahabat abah seperti Mama Batrice, Kak leen, Mamasya,Umi aqil, mama chempaka, Umi NurinTahni, Umi Kal, mama fahmi, Tariq mama Irah, Wan Zee, Daalia, Zainap, Nurul, Maklang Azie, Kamalina, Gee, yatie,Madiha, lieya latif, Shasha leeds, dan semua bapa-bapa seperti ushar, fauziebaie, jeff, man, kenitra, Yus, Zamtech dan yg tak tersebut abah ni........ berwaspada lah...jagalah anak-anak perjalanan masih jauh......abah amat takut benda ini berlaku.......jangan lalai...dan jangan mudah lupa ....supaya tak terjadi dibawah ini..........


Semoha Allah sahaja yg mampu memelihara wahai adik sharlenie ...........


Oh ye.....satu lagi,,,,,,,,baru-baru ni ushar ada singah dirumah abah along.......
lebih kurang jam 10 malam baru dia sampai kat tol bidor......abah ambil di Tol Bidor dan bawa ke rumah abah.......Waaaa seronok betui sembang dgn ushar ni.....rasa tak puas dua jam sembang dengan dia.....Peramah dan sentiasa senyum dan sembang macam adik beradik......abah suka cam ni....... dari ceritanya ushar ni seorang yg kuat bekerja ...seorang jurutera muda yg juga buat kerja grafik dll lagi......klinik isteri ...dia yg dezain sendiri, anjung rumah dia buat sendiri....hissss rajin betui dan pandaipulak tu........
jam 12 dia nak balik...tak sampai hati abah nak tahan dia sebab dia ada 3 jam perjalanan lagi....... anyway abah, Drzeze dan keluarga cukup gembira dapat berkenalan dgn nya ...ingatkan dia datang berkeluarga........

http://usharushar.fotopages.com/
gambar ushar yg hensom kontrol maco nak makan heeeeeeee jangan marah .....heheee
salam buat isteri dan kedua anak ushar......singgah lah lagi umah kami.......
yg lain-lain sahabat pun kalau ada rezeki singgah le umah kami.......


Friday, 15-Feb-2008 18:27 Email | Share | | Bookmark
SENTUHAN

Assalamualaikom..........

Lama abah tak buat entry.......balik dari Kedah baru ni sebok sikit........lagi pun entry ni bukan boleh buat tiap-tiap hari.....habis le idea jawabnya.......heheeeeee....

Kali ini abah nak ajak semua kekawan mengenal erti " SENTUHAN".......
Jom kita tengok....

Sentuhan amat penting, tapi jarang yg perasan.......dari kita dilahirkan kedunia , emak kita telah mula menyentuh kita terutama ketika menyusukan, memandikan, mendukung kesana kemari tanpa jemu-jemu. Tapi mengapa bila kita dah dewasa, kita cukup kurang bersentuhan dgn ibu kita dan sekarang ni hanya sekadar bersalam saja itupun ade yg dah tak mau......mencium pipi ibu, memapah, memeluk amat jarang sekali....... tak terfikirkah kita bila dia tiada nanti, bermakna kita dah terlambat...........fikirkanlah....


Dulu bapa kitalah yg mengendong kita naik basikal kesana kemari, menghantar kita kesekolah, malah menghantar ke universiti pun bapa kita hantar ....kawin pun dia hantar kita...... tapi sekarang takkan memimpin turun tangga pun kita tak mampu....jauh lagi kalau nak menyuapkanya nasi...atau sup.....kepada bapa kita....jangan tunggu dia sakit baru nak buat.....


Aduh opah abah!!!!!...kau buat abah dulu macam raja.....bila abah balik kampong dia akan buat kueh bengkang,....kalau musim rambutan dia akan pastikan satu bahagian diatas pokok tidak diusik supaya bila abah balik ...boleh merasa utk mengait rambutan....dia juga belikan abah reket kayu, basikal ketot, Cocacola.dan banyak lagi..dia juga yg akan membela bila Bapa Abah nak pukul abah...sebab nakal..... tentu kekawan juga dimanjakan oleh OPAH dan Tok kita.......


Betapa kemasnya bapa mengengam tangan kita...terasa takut benar ia untuk melepaskan kita...itulah betapa kasihnya bapa kepada kita.


Kalau raya masa kecik dulu ....emak akan pastikan baju raya abah dan bapa abah sama. Abah rasa sekarang pun bagitu.....mama-mama sekarang pun memastikan anak-anaknya sama warna antara anak dan bapa...... dan berpimpinngan tanganlah bapa dan anak ke masjid untuk sembahyang raya......


Betapa besarnya jasa guru kepada kita.......lihat sahaja gambar dibawah ini ...semasa mengajar cikgu tadika ini sangup memegang tangan anak muridnya supaya anak muridnya tu terasa seperti sentuhan ibunya semasa belajar........ aduh hebatnya cikgu ku dulu.....


Oh hhhhhhh yg ini lah sentuhan yg mula dihalalkan antara lelaki dan wanita..... sentuhan ini juga menandakan satu jenerasi lagi akan bermula. sentuhan ini lah yg paling lembut dan bahagia sekali didunia.... sentuhan ini jugalah yg diingini oleh semua remaja dewasa .........


Sanggupkah kita melepaskan anak kita menyeberang jalan raya sendirian........ohhh tentu tidak.....



Sentuhan ini paling femos masa kenduri kawin.....envelop berisi RM akan dihulur kepada Tuan Punya Kenduri....ini dah jadi amalan, bukan apa sekadar meringgankan beban tuan punya kenduri.......selalunya tuan rumah pakai baju poket beso senang nak isi duit....Masa abah duduk dikelantan dulu deme panggil "ngelan" ...ia bermaksud kendurinya memerlukan kita memberi ngelan iaitu sampul berisi RM... tapi kalau org kaya...masa dia jemput dia akan kata " Tidak Ngelan" bermaksud kita tak perlu bagi sampul RM tu.....


Foto ni abah shoot di Kuala Kangsar lepas meeting pagi tadi..... abah terfikir berapa ramai org melayu sanggup atau mampu mengajikan dua orang indon untuk menguruskan emak mereka. Betapa pentingnya dia memastikan emaknya mendapat penjagaan terbaik ketika tua. bukan setakat itu saja semasa emaknya berjalan abah tengok anaknya sanggup ashik tunduk membetulkan kaki emaknya yg herot......entah berapa puluh kali ia tunduk.....



Pelukan anak dan juga ibu dan ayah amat penting dalam hidup ini.....



Bukan setakat manusia .......binatang pun perlukan sentuhan...terutama si miao......ini kucing abah namanya "qira"...... selepas makan dia pun mulalah menyondol nak kan dibelai.......


AKHIR SEKALI inilah sentuhan terakhir.......selepas lebih kurang seminggu sentuhan ini .... Tok Melah pergi buat selama-lamanya....... itulah sebabnya dalam islam kita dikehendaki menziarahi orang sakit.......berikanlah sedikit sentuhan ...dan dalam hati doakan lah sisakit supaya cepat sembuh.......itulah sentuhan terakhir............



Assalamualaikom......bye...bye ...jumpa lagi......









Wednesday, 6-Feb-2008 10:25 Email | Share | | Bookmark
Tolong Menolong Amalan Kita

Assalamualaikom............

lama abah tak update FP abah.........sibuk sikit mengalahkan cina......cina sebok nak tahun baru kita pun sebok le juga....

Kali ni abah nak bawa tajuk yg lebih ringan iaitu Tolong Menolong......nampaknya Fotopages Clique kita bertambah beso dan sekarang sedang memberi penghargaan antara satu sama lain....... Abah terima kasih sangat le pada mamaleen , jie-jie, Madiha yg telah letakan Majalah abah di FP masing-masing...dan juga terima award....bangga nya abah tak terkira ..malam tido tersengeh aje.....dan abah dah dapat banyak sahabat baru......TQ TQ TQ......

Jom kita tengok "Berat Sama Dipikul Ringan Sama di Jinjing"

Gambar angkat khemah ini ketika kami nak buat Majlis Mesra Rakyat...khemah ni kami pinjam dari khemah org kawin sebelah.....



Abah memang bershukur sangat kpd Tuhan aturkan abah duduk di Kg Dato' Kamaruddin Bidor ni...... Kampong kecil yg mempunyai lebihkurang 124 rumah bersambung dengan Kg Padang dan Taman Bidor Intan. Pantang ajak bergotong Royong maka ramailah yg hadir Tua,Muda,Dewasa,Kecil, Lelaki Perempuan ....semua nya datang...membantu..

Dalam gambar ni abah pun ade ...sapa boleh cari abah...hehheeeee.....sapa yg jumpa abah ..........abah bagi hadiah.......heheeeeee



Ramai yg warga emas disini......Kg ni dah berumur hampir 35thn .,...ramai bebeno pesara dikampung ni.......kebanyaknya berumur 60thn ke atas.....sebagai contoh macam Pak Hj Khusairi, Cikgu Dolah ada 28anak, Cikgu Rosli (berpesatuan dari muda hingga sekarang) Cikgu Mansor (Ketua Kg) Renjer Said (Forest) Hj Zawawi (Felcra) hissss banyak lagi leeeee... Tapi Hj Khusairi ni....cukup kuat ...tanpa banyak bicara dia terus buat kerja......Wah susah sungguh nak cari org macam ni.......



Sambung menyambung mengangkat 4,000 biji bata........sekejab aje siap dan tak meletihkan ....bagitulah jika kita sama-sama tolong menolong......gambar ini abah ambil ketika kami sama-sama membuat setor surau.......



Inilah yg paling abah kagum......Kaum Wanita.....yg tak pernah jemu-jemu membantu....Sebut aje nak gotong royong ....deme pun mulalah cari bahan makanan untuk dimasak....... jam 12tgh hari selalunya nasi dah terhidang.......aduh sedapnya..



Gambar ini diambil ketika kami nak buat bubur asyura......tapi abah tak minat makannya....huk huk hukkkk.



Yang sedang mengaco bubur dalam periuk tu ialah Cikgu Khalil org Johor......jalan tunduk, suara lembut, kederat pantang diminta tolong.....cukup le rajin..terbaru kita lantik dia Bos Keselamatan Kg.....abah rasa dia bakal pemimpin kg ni..... inilah salah seorang org muda yg rajin selain Cikgu Daud, Sabri Roti Canai, Sofian, Azman, Cikgu Tarmizi, Arif dan banyak lagi......



Ini salah seorang lagi yang tak banyak cakap tapi semua kerja dia bereskan....bayangkan dia boleh melukis dan mewarna sek.agama waktu cuti sorang-sorang..... Dia jugalah siapkan kolam ikan disurau bersama cikgu khalil,cikgu anuar...... rajin bebeno cikgu ni...

abah rasa le....kebanyakan yg rajin ni pendiam....tapi kerja jalan ....bukan macam abah kuat gelak aje....heheeeeee



Haaaa...ini abah Aziz jiran abah.....dia ni pencen makamah.....Kelebihannya senyum....
bila senyum kerja yg berat pun menjadi ringan.......



Allah......Pak Din dah letih.......Pak Din Bilal masjid......dia baru lepas mesin rumput.....dah letih tu sampai terduduk tu......



Ok...lah abah nak cuti balik Kg Telaga Bata Alog Setaq...sepupu Drzeze kawin......
abah nak try shoot org kawin le pulak...........Horeyyyyyy camera abah dah sihat......
tunggu.........entry dikedah......jumpa lagi........bye..assalamualaikom...


Monday, 28-Jan-2008 18:55 Email | Share | | Bookmark
Angan-angan Nak Jadi Toke Majalah

Terlebih dulu abah nak minta maaaf pada semua sahabat .........kerana abah dah cilok gambar sahabat-sahabat semua untuk entry abah kali ni.......maafkan kami...maaaf kan kami...maaf kan kami.....

Kamera abah belum siap lagi jadi apa lagi merapu le....... jadi terfikir pulak nak buat kulit majalah......

Jom kita tengok kali ini.........maaf le jika ada sahabat-sahabat yg tertinggal dalam entry abah kali ni.....ni pun dah jam 1.00 pagi....abah dah mengantuk sangat ni......

Jom layan......




Kepada sahabat yg sentiasa tak jemu-jemu buat entry masakan .....abah buat satu kulit majalah untuk mama-mama yg rajin memasak.....kalau betul dikumpulkan memang pasti akan jadi buku resepi .......heheeeee



Majalah ni untuk semua yg tere-tere shoot ..........waktu senje, pemandangan , aktiviti contohnya cam Ecah, Maylique, Arulz gambar di tanah arab, Zilzal dgn herosnya.....



haaaaaaa....Yang ni Si comel-si comel pula....macam-macam kerenah si Batrice, Aqil, Irah di tokyo, Anis, Chempaka........dan banyak lagi......terhibur abah negoknya ....lagi-lagi dah tua ni.... kalau si ibu rajin buat entry rasanya sapai bosa deme kita boleh tengok....



[<<  <  1  2  3  4  5  6  [7]  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net