Syaz fotopages

By: Abah Along

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  3  4  5  [6]  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Thursday, 15-May-2008 13:58 Email | Share | | Bookmark
Sampai bila kita sanggup melihat bapa dan ibu kita bekerja......

Assalamualikom............bapa2..ibu2....anak2...dan cucu ku sekelian......heheheheee macam bagi ucapan le pulak..... tentu sihat ..... dah makan ke? ....beras dah beli ke......heboh beras mahal sekarang ni...... nak beli beras lebih ke atau nak kurangkan makan nasi.........elok kurangkan skit makan nasi tu.......hahahaaaa

Haaa kali ini abah nak bawak sahabat semua melihat bapa dan ibu kita.......kebanyakan jika sebaya dgn abah tentu bapa dah pencen.....tapi sahabat yg muda dari abah tentu bapa masih bekerja......
masa kita kecik memanglah tanggung jawab bapa kita bekerja menyara kita ...tapi kalau kita dah besar panjang dan beranak renek.........adakah kita nak biarkan bapa kita masih bekerja......... mampukah kita menjaga mereka .......kan kita dah bekerja sekarang...dan bergaji......

Jom kita tengok sebahagian yg sempat abah shoot .........................

Ini pak din ...umurnya sekitar 56thn ...ia pencen askar.....itulah kerjanya sehari....membuat ais kiub kemudian mengalas ais tersebut kekedai-kedai makan .....larat ke dia ..tapi dari raut wajahnya dan tengokmke badannya ..dia kuat lagi......tapi sampai bila.....



Pak cik ini abah tak kenai....tapi kata deme dah dekat 20thn berniaga air tebu depan stesyen bas bidor ni.....masa abah shoot dia sebok menyiapkan bahan jualannya pagi tu.....umurnya abah tak tau tapi nampak dah tua...tak pernah pulak abah nampak anak dia membantu..tapi abah rasa pendapatanya lumayan.........



Ini apek yg kerja cat bumbung depan umah abah tempoh hari.....patnernya lagi tua...deme dua org ini pakar cat bumbung........mula-mula tembak air bersihkan bumbung...kemudian baru cat.......itulah kerja mereka diatas bumbung setiap hari dah dekat lebih 25 tahun kata kawanya...... dengan keadaan umur yg lanjut, Panas terik tanpa payung dan ditempat Tinggi ....deme mampu buat kerja.....Dr Zeze suruh abah angkat pasu tolong dia pun abah dah mula mengah........hissssss



Gambar ini abah shoot suatu pagi dipasar Bidor.......mereka ni kenalan abah juga...tapi deme tak sedar abah shoot deme dari jauh...... itulah kerja deme ...setiap subuh mereka akan berkumpul didepan klinik Drzeze dan kemudian naik lori terus kerumah-rumah mengangkut sampah........Murninya kerja deme...satu hari deme tak angkut sampah kita pun dah mula gelisah......... tapi deme ni tua-tua juga....sanggup kah anak-anak mereka melihat bapa mereka bekerja sebegini......padahal mereka bekerja di Putrajaya dalam ekon dan bertai.......



Pak cik ni cukup hormatkan abah....anak abah Along dan Angah pun dia cukup hormat....Along cukup pandai ambil hati dia....along selalu tegur dan meminta pandangan dia walaupun dia hanya seorang jaga sekolah....Ramai orang kerja jaga....ramai bapa-bapa bila pencen kerja jaga......sepatutnya bila pencen duduk rumah.......tapi disebabkan masaalah ekonomi ...terpaksa juga kerja....kesian...lalu kah mata kita melihat bapa kita tak balik rumah .......masih bekerja.....



Pak cik Ah Meng ni dah 63 tahun......tapi masih kerja kontrak......dia pakar pasang tile ....abah shoot ketika dia buat kolam ikan didepan umah abah.......dia kerja seorang aje.......yg membuat abah tersentuh ialah...suatu hari ....DrZeze ni masak lebih hari tu...dan memang tabiat dia dan ibunya suka bagi orang makan walaupun org itu hanya hanya pekerja TNB baiki tiang diluar rumah...jadi Drzez pun isikan satu sia makanan terdiri nasi, rendang , sayur dan lain-lain....bagi dekat pakci Ah Meng ni....apa yg memeranjatkan bila dia tengok nasi sia tu banyak....terus dia nak balik umah dia ..dia kata nak makan dgn keluarganya sebab nasi ni banyak dan nampak sedap ade rendang ayam..... ALLAH rupanya bukan semua org cina hidup senang.......... terpaku abah mendengar cerita dari Drzeze....



Ini penjual Petai di Bidor......siapa lalu di Bandar Bidor tentu nampak mereka ini ...rasanya deme kerja 365 hari .....abah nampak ashik ade aje deme ni....... entah berapa puluh tahun kerja menjual petai pun abah tak tau......... tapi tengok le deme ni semuanya berumur....itu le kerjanya menunggu pembeli petai........ Hahahaaaaa..... sapa singgah umah abah ,insaalah kalau ade rezeki adelah buah jambu tak ada biji dengan petai........insaaalah.....singgah leee...



Ini Pak Dak Man bapa saudara isteri abah......gambar ni dia tengah menabok....umurnya lebih kurang 60thn....bukan senang menabok...mula kena angkat beneh padi, kemudian kena menabok dalam bendang....bukan senang nak jalan dalam selut tu......tapi itulah Pk Dak Man....dia masih larat mengambil upah menabok padi..... Isterinya Mak Dak lagi rajin......abah tak dapat cari gambar nya walaupun abah pernah shoot gambar dia......Aduh rajinnya dia....walaupun umur dah meningkat tapi dia buat kueh jual, lepas tu p kerja pasar malam kalau org kenduri dialah yg bermati-matian......susah sungguh nak cari org rajin macam Mak Dak...... demi mencari pendapatan.....



Ini Tok Jang.....tiap hari dia datang umah adik ipar abah untuk bekerja menolong kupas bawang...kalau dilihat umurnya sudah lanjut....anak-anak ada ....tapi mungkin suka kerja kot.....



Ini adalah mertua abah......orang cukup peramah....pandai sungguh berjenaka dan bercerita ...umurnya sebaya dengan emah abah iaitu 66tahun.....tapi ayah semakin letih.......dia amat rajin menolong orang, tolong orang kampong pergi pejabat tanah, penghulu mendapatkan bantuan, zakat dan lain-lain....sampaikan akad nikah kawin , nilaian tanah di pejabat tanah dan macam-macam lagi urusan dia sanggup tolong bawakan org kampong......abah cukup tabik kad dia.... itulah ayah mertua abah....satu hari abah hantar along ke universiti cyberjaya masa nak balik dia ajak abah pegi pejabat menteri luar bandar kat putra jaya...abah pun tekejut...abah pun bawa.....dia rupanya dah sedia surat permohonan untuk memeohon membaiki jalan dikampongnya.......aduh rajin dan bertanggung jawabnya....surau kampong tu di jumpa Dr Mahadir ketika melawat masjid Bukhari...sempat juga dia bagi sampul permohonan...... tapi dia masih nak mengerjakan sawahnya....mungkin itu penghiburnya ketika kami anak-anaknya berada jauh.....


Haaa yg ini paling banyak.........masa kita kecik Emak jaga kita bila dah besar dia kena jaga cucu , anak kita pulak........bila emak kita nak rehat............abah tak dapat shoot gambar opah jaga cucu tapi jadilah gambar tok pula jaga cucu.......tak dan tok nak ke masjid....... tak kesian ke mak kita.......tapi sebenarnya ramai yg terpaksa kerana nak hantar neseri takut, pembantu rumah hanya ada org indon aje......jadi terpaksalah hantar umah emak juga....


Uncle ni happy aje masa abah shoot ni......dia kata dia nak p kerja....kerja dimana entah lah.....tapi dia nampak gembira....



Tapi kalau ayah macam ni tak mau le kita pulak.....lentuk tepi stesen bas......apa kena nya pun abah tak tau...........kalau macam ni baik duduk surau buat amal ibadat.......kan tapi ini cina hahahaaa



Ini mak saudara dan bapa saudara abah.......deme ni dah tua belaka......tak larat dah ...kita pun akan tiba masa menjadi semakin tua.......Mak Ngah yg tepi sebelah kanan tu dah aruah dah......Al Fatihah..



Ini gambar anak abah si Azim dan Arif menolong mengangkat benih padi......deme ni memang tak pernah p kesawah.....maklumlah kami balik sekali sekala ...tapi sepupu deme ni yg duduk di sawah pun sekarang dah tak pernah kesawah.....mak bapa mereka pun dah tak tau pasal sawah sebab mereka sekarang dah berniaga dan tak kesawah.......






Tuesday, 6-May-2008 03:14 Email | Share | | Bookmark
Pendatang ...........beraninya kita..........

Assalamualaikom......sahabat-sahabat semua........heheheeee........maaf le lambat betui kali ini abah buat entry baru..........abah cuba selewat-lewatnya 2 entry sebulan tapi dik kerana menyebuk sendiri abah tak dapat nak buat entry secepat mungkin.....heheheeee

Apa khabar.....tentu dah banyak jenis masakan ..........cucu-cucu abah pun mungkin dah semakin tembam......hahahaaa......

ok...kali ini abah nak berkongsi cite pasai pendatang asing di Negara kita........cuba sahabat tengok dikiri....kanan...pusing belakang...di depan ..penuh dengan pendatang asing...... terutama di KL......huisss........dengar kata yg legal 2 juta yg tak legal 3 juta....entah betui ke entah tidak....... tapi berani betul kita rupanya nya...........

Tak terfikir ke kita....semua bahagian/cerok/dlm rumah, luar rumah mereka dah ada....tak terfikir ke kita satu hari nanti kita boleh ditakloknya kita........tetiba bangun suatu pagi kita dapati pengasoh kita dak pegang anak kita, tukang kebun dah pegang parang, nak harapkan pengawal keselamatan pun org deme, lari keluar tengok tukang sapu, lari kepasar penuh deme tengah menjual, kita lari jauh sikit tengok deme tengah buat rumah......mana nak lari ni......itu belum yg keluar beramai-ramai dari kilang.......dikedai depa sebok bubuh racun kat kita........ngeri mimpi abah kali ini...........tapi itu hanya khayalan baru.....heheheee

Jom kita tengok..........

Ini pengasuh adik abah.....Siti namanya entah betui atau ketidak nama sebenarnya......sebab mereka suka tukar nama.....ini dah 5 org pengasuh yg kerja sama adik abah.....yg pertama dulu berumur lebih kurang 50thn....tapi apabila emak abah nampak dia sembahyang zohor 2 rakaat baru kami tau sebenarnya dia bukan islam tapi cuba buat-buat supaya org percaya dia islam..... rini ni nampak bagus orangnya ............ tapi sebenarnya kita terpaksa beranikan diri memberi mereka menjaga barang kesayangan kita iaitu anak kita.....kalau kita kerja 8 pg - 12tgh hari tak pa leee tapi kekadang tu sampai 8 malam baru kita sampai rumah....lepas tu bebudak dah tidor...........besok jam 6 pagi pergi kerja balik.......tak tertanya ke kita difikiran kita camana cara dia mengasuh anak kita.....dicubitnya ke.....heissssssss tapi itulah hakikatnya hampir 60% sekarang ini ibu bekerja kan....cam puan-puan......tapi ramai yg hantar neseri atau umah mak......


Bukan setakat anak kita anak org putih ni pun dijaganya....... tapi beseratup cakap org putih ...rasanya org filifina kot yg ini......


Yang ini satu lagi......bukan setakat anak kita berani bagi deme jaga......kerja jaga keselamatan kawasan rumah kita pun deme yg jaga......tak ke kita perasan bahawa deme inilah yg ade acces untuk masuk umah kita....... deme ni le yg tau rumah mana yg kosong, balik kampong .......


gambar ini tak ade kena mengena.......tapi kalau kita jumpa deme berambut tocang, botak dan kadang terlalu smart......percaya ke kita....apa dibuatnya di malaysia ni.....
tak tau ke kita sebenarnya ramai yg deme datang ke malaysia sebagai pelancung....tapi sebenarnya cuba merompak dan kemudian balik semula........itu belum cite yg kulit hitam ni.........


Tapi berani kah org malaysia bekerja cam ni.........tak gayat ke...yg abah tau org malaysia ni gayat-gayat belaka........hehhahahaaa.... ini lah masaalahnya kerana kita tiada yg sanggup buat kerja yg berat-berat cam ini.......kita terlampau mengejar pembangunan tapi kita sendiri tiada pekerjanya.......jadi hendak tandak kita terpaksa memerlukan mereka....... atau kita hanya minat keja gomen, askar, 7eleven........majlis daerah.....



Yang ini paling ramai......semua kedai diKL ade deme ini......idak kita risau apa dibuatnya pada makanan kita........... ade org cite ade org kita masa order makanan kasar bebenor......jadi si indon tu geram diludahnya makanan tu masa di belakang.....yg kita pulun sedap ...kerana yg datang ke malaysia ini bukan semuanya bagus.......dan beretika......


Kerja bahagian kebersihan ini paling ramai....dimana-mana ade.......org malaysia kalu dulu kerja tukang sapu ni le paling hina...itu dulu..... sekarang deme kerja tukang sapu juga tapi pakai kete mesedis......sebab buat kontrak menyapu/kebersihan sekolah, hospital dlll......


Ini pun abah dah naik pening...kalau p kat Lowyat sekarang ini org pakistan dah penuh jual komputer terpakai....cina memang le ramai....tapi yg heran Orang Melayu juga tak ade.........ejen jual notebook ade le ditepi tangga tu.........


Yang ini pula abah shoot petang semalam ....abah tertarik pekerja kilang ini bawa "sia" kesemua deme bawa sia nak masuk kerja dikilang.......lama abah tak makan dalam sia.... tapi kekadang dema cite deme hanya makan nasi dgn kangkong dan seekor ikan sahaja........kesian juga le tengok.......


Ini Mat Tepan Yaki ....hensom .....bila abah nak shoot ...dia ni pun begaya sakan.....
bekas staf abah pernah kejar Mat Pakistan jual kapet datang rumah dia sebab bini dia mengadu Mat Pakistan Hensom ini mengatal dan nak tekel bini dia...... apa lagi kelam kabut le sampai jatuh basikal kena kejar dgn parang........tapi deme ini memang hensom.........hisss jaga puan-puan muda sekelian....jangan tergoda.....


Ini sulastri namanya...ia kerja dikedai tukang jahit + photosetet............. dia islam ada anak satu......duduk dengan cina........ abah heran ramai indon islam yg kena duduk dgn org cina....kena makan bersekali, sembahyang entah mana, pakaian pun dah serupa dema......tapi kekadang tu abah nampak kesian..langsong tak boleh rehat seminit...cina suruh buat macam-macam ...sampaikan pintu pagar diluarpun kena kesat.........

tapi abah heran mengapa mereka sangup datang ke malaysia , meninggalkan anak dan suami...itu yg abah tak faham....kalau suaminya datang dia tinggal ...itu abah faham......


.........................OK CITE LAIN SIKIT..........................................

Hahaaaaaaa.....pernah tak terapi ikan........ni anak-anak abah Along,angah,ajim dan ariff tengah terapi ikan kat kolam depan kami........bila kita rendam kaki kita ikan kecik itupun keliling kaki kita makan....geli le juga.... emak abah pun ade juga.....


hahaaaaaa Bapa abah pun nak try juga.........kot-kot sakit gaut kakinya tak berulang.......abah pun try juga tapi malam-malam.........malu.....hahahaaaaa












Tuesday, 15-Apr-2008 12:21 Email | Share | | Bookmark
Pembunuh senyap................

Assalamualaikom saudara-saudara seislam abah semua...........

jumpa lagi kali ni yeeee..........apa khabo semuanya....tentu sihat belaka ....tentu dah banyak resepi baru ....gambar-gambar cucu-cucu abah pun mungkin dah bertambah, kek kenit pun dah bertambah kreatif dan ada yg dah buka kedai.....kenitra pun dah balik kursus.....heheheeee..

Hahaaaaaaaaa.......kali ni abah nak bawa cite ringan tapi lama kelamaan menjadi berat....
jom kita tengok apa citenya.......

cite tentang sarapan pagi kita semua ......selalu apa yg kita makan .....nasi lemak, roti canai, nasi goreng, kuih, mee goreng, bihun goreng...........teh tarik, kopi.....jom kita tengok apa yg kita makan....

Ada yg suka makan nasi lemak + telur goreng + Kacang goreng + ikan bilis + ada yg tambah sambal tumis sotong , ayam dan macam-macam lagi ditambah ........ tak sedar ke apa yg kita tambah tuuuuuuu.......



Zaman dulu nasi lemak daun pisang memang kegemaran , jadi lauknya terhad dan nasinya sikit aje ...tapi kalau nasi lemak pingan ni kuantiti nasinya banyak.....over le pulak..


Dibidor masih banyak nasi daun pisang ni....tapi dah ada macam-macam sambal tumis pula ada yg sambal udang, ikan , ikan bilis , daging dan sotong.......hai semuanya kolestrol tu.......


Satu lagi tabiat kita adalah makan mee goreng, bihun goreng, kuehtiaw goreng.....semua goreng.... heheeeee termasuk abah suka makan mee goreng ...degil...org tak bagi makan ..tapi makan juga.....tak nampak ke banyak minyak tu......degil betul abah ni......



Tengok tu......itu le semua hidangan makanan melayu......


yang ni pula kueh-kueh.....dahle makan banyak yg ade kolestrol , berminyak, kueh pulak tu manis-manis belaka.....minum teh tarik pula tu........hisssssss


Hahaaaaaa.......ini lagi kegemaran org kita......hampir semua minat roti canai.....gerai kalau tak ada roti canai alamat tak maju lah gerai pagui-pagi.
Nak tau tak????
Sebiji roti canai mengandungi kalori sama dengan 5 KM berjogging. Maknanya sekiranya kita jogging sejauh 5 km, lepas tu kita sapu sebiji roti canai serupalah kita tak jogging langsung.Dah tu kadang-kadang sapu sampai 2 biji dan langsung tak jogging. Selain dari itu, terdapat banyak minyak dlm roti canai. Nak uli tepung, taruh minyak, nak canai, taruh minyak,nak goreng taruh minyak. Dah tu, minyak tukang roti pun masuk sekali (peluh dia).Bila kita exercise, kita peluh. Penyakit keluar bersama peluh, itu pasal kita sihat bila berpeluh. Sekarang, kita makan tukang roti canai punya penyakit pulak. Lagi satu, jangan makan roti canai yang tukang buatnya pakai cincin sebelah kiri. Faham-faham ajelah. Sebagai alternatif, makanlah capati. Makan 8-10 keping capati sehari pun no problem, anda akan menjadi sihat dan kuat.


Yg ini kedai mamak .......dari tahun 40han lagi.....dah kaya raya mamak semua tu kes roti canai ni.....duit yg depa dapat dari org malaysia hantar kad india. yang kita dapat bahana makan roti canai berminyak dengan kari yang berlemak.....



emmmmmm.......apa kaitan roti dgn jantung kita ni........tentu ramai yg dah tau kan tapi ramai yg buat tak tau kan.......... tapi masih tak terlambat lagi kan......



Wauuu....bangganya abah tengok lawa kek Dr Zeze nii......kali ini abah tunjukan pula kek Dr Zeze.....ashik tengok kek depa aje....heheheeee jangan mare......
tapi ingat kalau nak makan kek ni......sikit boleh jangan banyak ...buah diatas tu boleh le makan banyak sikit.....



Bangsa lain pun makan pagi juga.....kaum cina suka makan mee, laksa , bihun ...dll


Kaum india pula suka makan roti canai, tose, apum manis , capati dan banyak lagi..


Gerai ni jual apum manis...........bersama nyo dan gula........gula????


Ini yang paling digemari oleh kanak-kanak......termasuk anak abah.....


Ini org panggil " ANJE" .....ia anak kesayangan maknya .....tapi bila sayang jadi macam tu leee.....terlalu sayang........ tapi dalam sayang kita kena sayang juga masa depannya juga yee......abah bab ni yg lemah ni....abah pun lemah juga......masa kecik kita nak anak kita montel-montel supaya come...tapi takut terlebih le pulak........ hai ibu-ibu muda......


Anak cina ni pun tengah nak mengurangkan berat badannya....dia bersukan supaya berpeluh....bagus le juga........... ( masa abah shoot ni...bila deme nampak abah bawak camera ...berebut-rebut deme nak skor...heheeee)


Anak orang asli ni nampak berisi juga.....selalunya anak org asli kurus kering....mungkin tren makan org asli juga dah berubah dari makan ubi kayu kepada KFC sekarang ni le pulak.......( abah shoot ketika nak ambil azim tiap petang balik sekolah...tapi setiap kali itu le kerje dema berlari kejar nak naik bas dulu)


Ini Pak Syeikh ..dia pegawai makmal sekolah .....abah cukup sanjung dia ni....tiap..tiap hari dia jaga lalu lintas..dah lebuh 10 tahun rasanya....bagus sungguh pak sheik ni........tapi dia ni berisi le juga...ini yg kita takut ni....termasuk lah abah.....



Ini pula tokey kedai apam manis tadi.......kesian ..dia cerita dia ni ibarat kais pagi makan pagi...kais petang makan petang...sampai sekarang dia belum dapat kawin lagi......tapi dia berisi juga........


.

Ini cite pasai kalori....cuba baca betui-betui....
Setiap kita memerlukan sebanyak ......
Lelaki : 2000-2500 kalori
Wanita :1600-2000 kalori

oleh itu Setiap 8000 kalori yang terkumpul (tidak dibakar) akan menaikkan 1kg berat badan

Cuba kita kira lebih kurang cara makanan kita setiap hari.....

Makan Pagi: Nasi lemak bersambal (400 kalori) + Telor mata kerbau (21 kalori) + Teh Tarik (120 kalori) = 541 kalori

Pukul 10 pagi: Kuih karipap 3 biji (390 kalori) + Teh O (20 kalori) = 410 kalori

Makan tengahari: Nasi 3 cawan (420 kalori) + Ayam kari (250 kalori) + Dalca Sayur setengah cawan (150 kalori) + Air Tembikai (80 kalori) = 900 kalori

Minum petang: Kopi susu (120 kalori) + Popia Goreng 3 biji (390 kalori) = 510 kalori

Makan Malam: Nasi 3 cawan (420 kalori) + Ikan Tenggiri Masak Merah (142 kalori) + Kangkong goreng belacan (120

kalori) = 682 kalori

Jumlah (541 + 410 + 900 + 510 + 682) = 3043 kalori.

Apa akan berlaku jika tabiat makan kita seperti di atas berlarutan selama setahun?
Jika lelaki bakar 2500 kalori tetapi makan 3043 kalori sehari maka mereka akan simpan 543 kalori setiap hari sebagai lemak. 543 X 365 hari = 198, 195 kalori setahun disimpan. Jadi dalam setahun berat akan meningkat sebanyak 24.77kg!! (198,195 / 8000).

haaaaaa......puan-puan/tuan-tuan...........masa belum terlambat......bagi puan-puan yg rampin sekarang ni....takan nak membesar plak.....

ini ade sedikit contoh kanndungan kolori.......dlm makanan....ni gambar-gambar abah kutip dari internet tentang kangdungah kalori makanan kita......sebahagian aje...







Ini gambar rajah serangan jantung.........................sendiri mau fikir (kata nabil raja lawak)












Tuesday, 1-Apr-2008 16:33 Email | Share | | Bookmark
Kemana nak kita bawa anak kita.........

Assalamualaikom................

masa lebih mencemburui abah.....tak dan abah nak buat entry dan melawat FP kekawan semua........tapi tak apa akhirnya berjaya juga...malam ni......

Kali ni abah nak bawa sahabat-sahabat semua berfikir tentang anak-anak kita........

KEMANA NAK KITA CORAkKAN .... anak ibarat kain putih....kita ibarat seorang pelukis yg mempunyai segala-galanya dari segi peralatannya , warnanya dan aqalnya.......

Jom kita tengok.....

Come-comenya cucu-cucu abah ni......mereka masih tak tau apa....didukung , dipegang , diberi makan , ditidorkan .........semuanya kita yg aturkan......tapi ingat kekadang tu pengasuh indon lebih masa membelai anak kita dari kita ........ tengoklah muka-muka mereka yg mengharapkan belaian kita ....... maaf le kepada cucu-cucu abah yg tak sempat abah bubuh gambarnya dibawah ni.......dah larut malam jadi yg ini aje abah sempat kumpulkan......heheeeeee




Abah cukup terkedu apabila melihat dibawah ini............ ini adalah tadika st mary yg semua orang tahu tadika yg dikendalikan oleh penganut ugama kristian..... abah guna lens 300mm abah , duduk dalam kereta dan shoot dari dalam kereta.....takut le jugak.... hasilnya...


Ini hasilnya ......masa kanak-kanak tu balik....datang le seorang perempuan melayu bertudung mengambil anaknya dari tadika tersebut......kemudianya datang pula pasangan suami isteri melayu muda ambil anaknya bawa balik naik motor.......yg lainnya kanak-kanak bukan islam....... abah terdiam sebentar....mengapa mereka sanggup dan berani memberi peluang kepada penganut agama lain mengajar anak mereka......



Abah pergi pula ditadika st josep.....ramainya org melayu hantar anak disitu....tapi abah tak berani nak shoot kerana ramai kenalan abah.....takut pulak nak letak kad entry ini kerana ramai yg masuk ke FP abah...........
Abah tanya salah seorang kenalan abah tersebut........mengapa hantar anak ke tadika ni...dia kata dulu dia hantar anak ketadika Islam anak sulungnya....tapi sampai habis tadika dan masuk tahun satu anaknya tak boleh membaca......bila dia tanya bapa yg lain hampir 60% masih tak boleh membaca.....sampai cikgu anaknya panggil dia kesekolah.... abah pun ada pengalaman yg sama ...masa angah kecik abah hantar angah ke tadika Islam ....dia pun tak boleh membaca ...tapi selepas sebulan masuk tahun satu dia dah boleh membaca ........dan boleh membaca doa juga.....


Sebab utama kata mereka mengapa hantar anak ke tadika tersebut sebab nak bagi anak pandai berbahasa inggeris sebab masuk Tahun satu semua pelajaran akan diajar dengan bahasa inggeris...jadi mereka tak mau anak mereka ketinggalan.....

Tapi sebenarnya mereka telah berani mengadai masa depan anak mereka.....
kata orang tapi bukan kata abah....takut hantar ke tadika tersebut takut diberinya minum air holiwater tu......bukanya kita sedar bahawa tadika tu sebenarnya adalah sambungan kepada gereja........kata org.....entah le kebenarannya.....

Ada banyak lagi tadika yg boleh kita hantar anak Tadika Kemas, Tadika Islam, Tadika perpaduan, Tadika Persendirian .......banyak lagi......yg bawah ni tadika perpaduan...tengok gurunya org melayu islam........konfiden le sikit.....dulu rasanya sahabat-sahabat sekelian masa kecil tak juga belajar inggeris tapi semuanya dapat juga masuk Universiti kan....... masa abah kecik langsung tak ada tadika.....


Ini majidah anak Kenitra.....dia hantar anaknya di Tadika Islam.......


Waktu petangnya ramai yang hantar anak ke sekolah agama rakyat pula.......lihatlah gambar dibawah ni.......inilah jenerasi yg bakal menyambung mempertahankan islam ...kalau mereka ini gagal maka gagallah kita untuk mempertahankan islam......


Mampukah sahabat-sahabat sekelian mengajar fardu ain kepada anak-anak dirumah.....kalau rasa tak mampu jangan lupa hantarlah mereka kesekolah - sekolah agama rakyat.....kalau kita tak tau baca doa ...biarlah mereka tahu...muga-muga kalau kita mati ada anak kita yg boleh mendoakan kita ........


Ini tadika cangih diBidor......di KL lagi canggih kot.....tadika ini yurannya RM 250 sebulan. berbanding RM 10 di tadika Islam dan Perpaduan....... kalau di Bidor ni dah cukup mahal leeee......ada macam-macam kemudahan, komputer, padang permainan , smart reader nya dan lain-lain.......ramai juga yg dah sanggup menghantarnya.......tapi bila abah tinjau pengendalinya cina juga.....dan makanan nya sapa yg masak ye?......


Ini satu lagi trend ibu bapa iaitu hantar anak belajar muzik.......mungkin mereka nak anak mereka masuk akedemik fantasia kot......mawi pun dulu asalnya nak jadi Bilal Surau tapi dah jadi jutawan sekarang disebabkan nyanyi....... 6 tahun yg lalu ramai ibu bapa tak suka anak-anak mereka masuk bidang nyanyian.....macam-macam deme kata.....tapi bila ada akedemik fantasia ini....merubah segala-galanya perpeksi terhadap bidang nyanyian.......ramai ibu bapa dah tak kesah.......... tak ke ini telah menipiskan lagi pandangan kita terhadap islam......



Ramai yg minat mandi kolam termasuk le abah yg tua ni........disetengah tempat ramai juga yg menghantar anak mereka belajar berenang....



Ini yang kita takut............

gambar ni abah shoot masa abah dari Lot Yat nak ke Berjaya Times Square.....didepan abah ashik berpelok aje budak melayu dua orang ni.... abah ada bawa camera dslr pulak tu...besar gedabak kemera tu pun deme tak sedar.....syokle tu....



Masa naik eskeletor pulak cam nak bercium........aduh tak takut ke kita kalau anak kita jadi cam ni............


hisssssss ......apa nak jadi ni.........tapi ingat le ...kepada ibu bapa yg masih muda.....masih belum terlambat......


Tuesday, 18-Mar-2008 15:43 Email | Share | | Bookmark
Halal ke?

Asalamualaikom sahabat-sahabat sekelian...........

Heheeeehaaaa.....lama betui abah tak update FP abah........ heheeeee minggu dulu sebok dgn pilihanraya.....lepas tu ke KL ....minggu sudah ke Penang plak......hehheee tumpang-tumpang Dr Zeze ada seminar di Penang...... langsong kami bercuti di sana.... kot-kot nak rasa tak payah bayar Tol....minyak 30sen seliter ke......tapi yg pasti masa balik dari penang naik jambatan tak payah bayar tol.......betui tak....

Haaaaaa kali ni abah nak cerita tentang HALAL .........plak.... Baru ni ada ustaz cite kat abah dia dengar ceramah tentang halal hub ni.......hussss takut bebenor dia ...dia kata mee, kwayteaw,bihun, ayam., ubat gigi, ada campuran babi, pegi haji kena cucuk bahan babi, pingan kaca, sebuk perasa, sabun, ubatan, pendekata semua ada babi,akohol dll bahan tak halal.....seram juga dengor bunyinya.....

Jom kita tengok rakyat Malaysia Melayu Islam ...."Hirau kah mereka tentang HALAL & HARAM ni".....

Ini bahan-bahan membuat mee goreng.......tengok dibungkus tiap-tiap bahan tu...semua ada logo halal tak ?......mee, bawang goreng, fishball, taufu (tekua) , cili bo ........kalau dilihat dalam gambar ni memang le Halal kan...semua ada logo halal kecuali taufu tu aje..... tapi taufu tu cuma kacang soya aje kan....... semua bahan ni kita org melayu yg masak jadi kesimpulanya halal kan......... heheheeee tapi perasan tak Tuan/Puan sekelian semua bahan ini dibuat oleh org CINA......tak ada satu pun org Islam buat..... konfiden ke Puan-Puan sekelian....... bila org melayu nak buat ?


KIcap , Sos Cili,Sos lada hitam pun ada tanda HALAL ......perluke tanda halal ni pada makanan yg memang bukan dari berasaskan daging...dah sah dari tumbuh-tumbuhan..... tapi tanda halal tetap ade....mengapa ni.....heheeeeee ....mungkin bahan campuranya tak halal le pulak........


Aikssssss.......air mineral pun ada tanda halal............ini misti kita takut ia campur dgn holiwater kan.............. tapi camana kita nak tau air ini tak dicampur dgn holiwater.....



Kalau kekawan tinggal di KL atau datang ke KL perasan tak sekarang semua kedai makanan yg menjualnya adalah perempuan bertudung muka melayu .....cakap serupa indon.....tukang masaknya pun bertudung ........ indon le tu.......dulu kedai cina sah kita tengok memang cina yg memasak atau melayan....tapi sekarang kita tengok diluar semuanya org indon.....dalamnya tukang masak kita tak tau.......cina ke indon ke? dan Indon ni Islam ke atau Kafir ? .....ini banyak belaku disemua soping komplek.......

cuba tengok gambar dibawah.......Ciken rais.....di depannya orang Indon...sengaja abah tunggu tengok org beli.....kebanyakan melayu beli...terutama budak-budak belasan tahun......


Haaaaaaa bila dah reda ....keluarlah tokeynya perempuan cina .....cuba tengok gambar disebelah kanan tu...itu le tokeynya......heheeeee ... itulah terjadi dibanyak kedai di KL dan kita sekarang tak berapa pandang logo halal...yg penting pada kita asalkan ade org melayu makan disitu...kira halal le.....


Yang ini pula dua budak lelaki melayu sading aje makan kedai Hong Kong tu.....kad luar pulak tu......tengok gerai tu semuanya tulis cina satupun tak ada tulisan melayu...bila abah ambil gambar tokey nya tenung abah......tapi abah selamba aje...heheeee


Ini kedai India ...semua pekerjanya india...bukan restoren tapi gerai.....yg abah herannya ramai melayu makan nasi tengahari digerainya...tapi abah tengok tak ade tanda langsong gerai ini Islam.....selalunya dia gantung tulisan Bismilah atau ALLAH & Muhammad......tapi selamba aje orang melayu makan digerai ini......


Yang ni lain pulak.....Terang-terang dia Tulis "NASI AYAM CHEE MENG" ......tapi ada tanda halal pulak.........didalamnya kalau diperati betui-betui memang ada org bertudung makan....abah takut nak shoot dekat-dekat nak membuktikan memang ramai org islam makan kedai ni.......


Haaaaaa....ini abah shoot semua restoren2 yg memang dah bertapak di Malaysia ni....semuanya dari luar negara....dan restoran ini memang org Islam dah biasa makan direstoren ini......Tepanyaki, Joni,Starbak, Keniroges kedaikopi yg melambak sekarang ni..............semua restoren ni memang ramai org islam makan.........tapi pekerjanya memang le islam....... tapi entah le nak cakap kita fikir sendiri aje leee.....


Yang ni sah-sah nama cina juga "OLD CHANKI"...tapi tak ada tanda halal langsong.....tapi memang ada org melayu tengah makan tu............


Yang ini hheheeee sah restoren Islam "Restoren Razman" ........tapi nampak tak dua perempuan didepan restoren tu........mula abah tak perasan tapi bila lama tengok rupanya dua tu pekerja restoren tu....tugasnya menarik pelangan yang lalu....punya nya manja dan seksi abah tengok....cuma abah tak dan nak shoot sebab ada pekerja indianya nampak abah dari jauh...jadi abah nampak cam dia nak datang aje ke Abah .....apalagi abah pun cabut lee.....heheheee tau juga takut ye...heheheee


Kita selalu pertikaikan Ayam yg disembelih cina Tak Sah.......hehehehee betui tak .memang harampun.....tapi cuba perati gambar ni... ini keduanya pekerja melayu.....tapi kalau menengokan dia sembelih......huh takut nengoknya....betui ke sembelihnya..........kalau terlalu cepat sembelih takut tak ikut syarat......benda yg halal jadi haram le pulak......


Kita tengok yg menjual daging ni Tok Aji kan....kite konfiden leee daging impot ini halal......... tapi semua daging yg masuk ke Malaysia ni semuanya dicek ke? ade ke pegawai Jabatan Agama Islam cek daging yg masuk tu...ade ke dia sanggup masuk kedalam peti sejuk untuk cek semua....... tak ade ke daging yg dicampur.......


Heheheeee ini abah ambil dari Internet "HALAL PORK" ....babi pun ade yg halal.......


Ini le logo-logo halal yg sempat abah kumpulkan.............ada macam-macam kan...dekat pork tadi pun ada logo halal.......


Siapa yg berminat nak baca tentang barang halal baca buku ni......Buku ni dibeli anak ketiga Abah Si Azim yg cukup perihatin tentang Logo Halal ni.....tapi lepas baca buku ni banyak le makanan yg perlu berhati-hati.......



Yang ni pun HALAL juga.............Halallllllllllllllll



Yang ni pun halal ke?..........pegang boleh tapi jangan lupa samak ye......



Sekian terima kasih...............jumpa lagi ye.......











[<<  <  1  2  3  4  5  [6]  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net