Syaz fotopages

By: Abah Along

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  3  4  [5]  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Friday, 29-Aug-2008 01:18 Email | Share | | Bookmark
Bagaimanakah keadaan kita masa kita tua nanti.............

Assalamualaikom............

Dah dekat nak Hari Merdeka yg ke 51......lepas tu Bulan Ramadhan le pulak........
Apa khabar anak2 dan sahabat2 .....tentu yg wanitanya tengah sebuk memikirkan masakan apa yg nak dibuat dalam bulan puasa nanti.......hahahahaha......

Agaknya bulan puasa ni bertambah ke ....atau berkurang berat masing2.....hahahahaha... abah entahlah...tapi cita-cita tu nak kuruskan badan...........

Jom kita tengok ape cite abah kali ini.............

cuba lihat gambar dibawah ini......


Abah cukup terkejut dan tiba-tiba insaf bila melihat 2 insan suami isteri ini yg tinggal bersama dlm sebuah bilik........3 bulan yg lalu mereka ini hidup seperti biasa....tapi tiba-tiba makcik ini kena stroke di otaknya menyebabkan dia sekarang tidak terurus dan bercakap tidak betui......setiap percakapannya tiada makna dan tiada sambungan.... Dulu dia cukup kemas berpakaian...dan rajin bersembang dgn abah.....tapi sekarang kenal pun idak.......


Ini suaminya .......suaminya jadi pelupa....dulu dia naik bas sampai habis jalan ke Sg Petani lepas tu dia patah balik pula....kemudian ke Sg Petani pula...sebab dia lupa dia hendak kemana..dan hendak berhenti dimana... tapi kesian sungguh mereka berdua ini terlantar dalam sebuah bilik suami isteri......


Yang paling sedihnya tengok ada ikatan ditangan Makcik ini....ini adalah utk menjaga keselamatanya, anak terpaksa mengikatnya .....gambar ni ketika Ibu mertua abah membuka sebentar tali ikatannya.......


Abah cukup terharu apabila dengar makcik tu bercakap dgn suaminya yg tidak betui isi cakapnya kemudian di balas oleh suaminya yg juga tak betui dgn jawapanya....memang le kita tergelak......tapi sedih sebenarnya jika suatu masa nanti terjadi kepada kita.....
Ingatlah kekawan berdoalah kepada tuhan supaya kita tak menjadi bagitu.....



Episod ini bertambah sedih bila abah melawat pula Mak Teh........beliau terlantar tanpa boleh bergerak dan bercakap.....ia hanya menggangguk sahaja.......dan menangis...


Dulu satu ketika semasa abah baru kawin dgn isteri abah....Mak Teh cukup kuat berniaga mee sup.......mee sup nya cukup sedap........abah pengemarnya......


Isteri abah ambil kesempatan balik kali ini walaupun masa yg singkat untuk membantu mengurut kakinya yg lumpuh........

oppsss ada BERITA TERKINI tadi abah dapat mesej ... PADA JAM 11.30 MLM 31 OGOS 2008 MAK TEH TELAH PERGI MENINGGALKAN kami........abah tak sempat balik sebab abah ada di KL ...jadi gambar ini adalah gambar terakhir beliau dgn kami ....



Ini pun kita takut juga bila kita tua..........badan nasib baik sehat...sambil gembira mendengar radionya.....tapi bila adik ipar abah..cerita ..rupanya hanya 80% aje tu..........


Yg ini pula dah tua terpaksa merayau dari satu tempat ke satu tempat......abah tak tau sejarahnya....... tapi berdoalah kita pada tuhan supaya kita ada tempat dihari tua kita nanti.......


Ini lagi kita tandak ........dah tua masih meminta sedekah....


Haaaa inilah yg kita hendak.......bila tua kita dapat habiskan sisa2 hidup kita bersedia bertemu ALLAH dgn selesa dan tidak sakit.......


Ini pun kita tak mahu....duduk dirumah org tua.........abah ada dengar tapi, tak sahih....ada dua org tua melayu duduk dirumah org tua bukan islam ni............abah dengar cite dia sendiri yg nak duduk disitu....mungkin ade problem dgn anaknya..........









Pada 26hb Ogos 2008 (isnin) yg lalu abah dan keluarga bergegas pulang ke Kedah bila menerima berita kematian Pakngah............
Inilah gambar kali ketiga abah paste disini..........setelah Makngah meninggal sebulan yg lalu beliau pula mengikut jejak makngah.....


Abah mengangap Pakngah ini sebagai Bapa Saudara dan kawan juga......setiap kali abah balik ...duduk bersama diatas bangku diluar rumahnya dia pasti akan mula meminta pendapat daripada abah.......banyak yg dibincangkan antaranya tentang kebun dia, saham yg dilaburkan pada ustaz, kesihatanya, masa makngah sakit bagitu serius dia berbincang dgn abah bagaimana nak mandikan makngah sebab dia tak larat dah nak angkat...macam2 idea kami cuba bincangkan........dia jarang bersembang ...tapi dgn abah dia bersembang pekara2 yg serius.......


Abah teringat selepas dia eksiden moto...abah bagitu beria-ia suruh dia beli kereta.......akhirnya abah berjaya menyakinkan dia utk beli kereta adalah untuk keselamatanya.......abah rasa bangga abah berjaya menyakinkanya....walaupun org tak tau......


Pakngah seorang yg kuat bekerja...paling abah sanjungnya ialah bagaimana ia menjaga makngah ketika sakit...........



Inilah gambar perkahwinan Hajjah dgn Adlan pada 16hb Ogos 2008 yg lalu.........abah dan Drzeze datang dah pukul 4 petang sebab di Bidor aje dah ada 4 kenduri kawin abah dah pergi....


Abah berpeluang bersembang dgn si Adlan ni.....huhhhh... baik budaknya....beruntung si Hajjah ni......Adlan ni abah tengok cukup berjurus.....nampak sifat baiknya........


Apa dibuat si Hajjah ni.......agaknya pintu gerbang tu nak terbalik kot....hahahahahah


ini sanding semula ...abah paksa sebab nak masuk FP ni.......lepas tu ribut datang.......hahahaha......baru tau.....


Drzeze pun ambil kesempatan bergambar.........hahahaha...abah yg selalu tak kesempatan sebab tukang tangkap gambar..... bila suruh org lain shoot ...kabur le pulak.....


Ini stafnya yg nak bergambar dgn Hajjah dan juga Muaz......


Hissss sama padan...........hahahahahah



Cuti sekolah yg lepas kami sekeluarga bersama dua nak saudara abah ke Pangkor.....Along pun ikut .........apa lagi raya sakan lah kami....hahaha
jom tengok......



seronok........abah pun sebok mandi.......tapi bila terlentang....nampak pulak pingat PJK tu....huhhhh malu....


Along main "parasailing"......hisss berani dia.......along dari kecik lagi berani...masa kecik dulu dia sorang aje naik buaian pusing yg tinggi tu....abahhhhhh idak le ..gayat....


apa ke bende deme buat tu......


hahahahahaha.........hendak tengok gambar yg abah shoot dan hasilkan..kad pangkor....tengok le dibawah ni.....
macamana cantik tak....hahahahahahaha jom layan.....



















Diatas di abah shoot masa senje...dan dibawah abah shoot masa pagi...tempat yg sama




nak tengok abah.....hahahaah tengok le dalam cermin mata isteri abah ni......... abah shoot diam2 ketika dia tidoooooo...hahahahah...entah2 dia tak tidoo...buat preten aje...hahahhaa



Akhir sekali ...........abah mengucapkan selamat Hari Merdeka .....abah harap disamping kita kuat berpolitik sekarang ini........fikirkan juga ....kemerdekaan kita.....jangan kita rugi sekali lagi.........terpaksa berkongsi.......




Abah juga mengambil kesempatan ini memohon apun dan maaf kepada semua sahabat abah ketika abah buat entry atau buat komen di FP kalian semua jika terdapat kata-kata yg menyinggung.......maaafkan abah...

Jom kita pelbanyakan ibadah dibulan ini.......Amin.......byeeeee...



Wednesday, 13-Aug-2008 05:58 Email | Share | | Bookmark
Cacat menguntungkan atau cacat buat-buat.........

Assalamualaikom..........saudara2, sahabat2, anak2, adik2 dan cucu2 abah sekelian.........

Banyak ke makan durian......ramai yg panas badan makan durian.....abah rasa seluruh malaysia banyak durian....kad Bidor ...huhhh...memang tempat buah-buahan ...sepanjang tahun ade aje buah...... abah rasa ramai juga geng memasak FP yg masak berasaskan durian....kan....

ok......kali ini abah nak ajak kawan-kawan tengok satu lagi realiti kehidupan........iaitu cacat dari sudut ikhtiar hidupnya.......... Jom kita tengok


1. Cacat kakinya digunakan untuk mencari wang

Yang ini abah jumpa di pasar bidor dah banyak kali dia datang di pasar bidor , rasanya mungkin setahun 2 kali kot...... idakke menyayat hati melihat seorang merangkak dgn papan roda sementara si pemain serulin yg cacat penglihatan meniup lagu sedih mendayu-dayu dgn aksi melentuk-lentuknya.... jatuh kesian ke manusia melihatnya.......



ramai yg kesihan dan menghulurkan derma.....abah toleh dalam tin biskutnya banyak duit merah dan biru. ......kebanyakannya kaum cina yg menderma terutamanya dipasar ini yg ramai wanita pertengahan umur yg menderma...... dan bersimpati.....



tapi dia ni sebenarnya mengemis ini adalah kerjanya.....perasan tak dia dua orang ni pakai baju biru sedondon...itu iniform kerjanya kot.....hari ini di bidor, besok di Tapah dan lusa di Kampar...tulat di Gopeng......mungkin jadul untuk setahun dah ade jadualnya.....abah rasa sepagi mungkin lebih RM500 bleh dapat........ beso tu....... inilah yg ditunjukan di Tv baru-baru ini ...pengemis ini datang dari negara cina dan dah melakukan kerja mengemis ni lebih 15 tahun yg lalu......dapat sehari lebih dari 1K kekadang tu...duduk dua minggu di malaysia kemudian balik ke cina goyang kaki.......



2. Ini cacat juga tapi cacat otak........

Budak ni baru lebih kurang 2 bulan abah nampak didepan pejabat abah.....kalau kita tengok mukanya saja kita dah tau dia cacat......kerjanya setiap hari akan duduk berpanas dipondok talipon depan pejabat abah.....muka toye aje....... bila abah perati rupanya dia meminta sedekah setiap kali ade kereta berhenti didepan kedai runcit sebaris dgn pejabat abah.............satu hari abah bersembang dgn pekedai runcit tu...dia cite budak tu belanja dikedainya setiap hari lebih kurang RM30 sehari beli aiskrim dll. waaa lumayan juga ye......abah dengar cerita rupanya dia sekeluarga baru pindah, dan ada macam-macam cite tak baik tentang keluarganya....tapi tok sah cite lah....cuma abah lihat ahli keluarganya yg lain normal...tapi mengapa biarkan anaknya jadi bagitu........



3. Cacat bukan asal..............

yang ini abah cukup kesian tengok dia berjalan, terhongeh-hongeh nampak bagitu seksa dia berjalan sebab alighment nya dah lari......setiap hari dia akan berjalan kepasar beli ikan dan sentiasa menegor orang dgn mulut yg herot sedikit....kesian betui...tapi dia tidak mau ditolong....berdikari katanya........

Sebenarnya dia bukan mengemis tapi cuma kuat semangat untuk meneruskan hidupnya....nanti abah cite kesahnya.....


OK abah cite .......Dia ni masih muda ......dulu dia seorang pegawai bank dengar citenya...bertugas di KL tapi berulang ke Bidor dgn moto besar sebab nak jaga ibunya keseorangan di Bidor......tapi malang tak berbau beliau eksiden dgn lori trella tapi tuhan masih sayang pada dia .......dia tidak mati....mungkin untuk jaga emaknya......tapi dia cedera teruk menyebabkan kakinya bengkok dan keadaannya cukup susah...... itu lah nasibnya....sekarang dia masih jaga ibunya dgn keadaan bagitu...... pada kekawan yg suami duduk jauh dan berulang setiap hari......doakan mereka selamat.......atau ambil keputusan supaya bertukar ketempat kerja lebih dekat.....supaya mengurangkan resiko kemalangan.......atau resiko kawin lain...hahahahahahah



4. Cacat tapi berusaha dgn cara masing-masing .......

Hahahaha yg ini cacat juga tapi dia ni rajin kerja ikut orang......cari kotak, jual kotak dan buat apa saja.......tengok tuuuu,,,gigi tengah nya tak deee...tapi anak ni nampak gumbira........



Pemuda ini abah jumpa di pekan slim river......masa abah hantar isteri abah bagi kuliah kad slim.... pemuda ini berlegar-legar ditengah-tengah jalan sambil tersenyumm...abah terfikir betui ke tak betui.....
hahahahaha


Pemuda ini pula abah jumpa lepas abah dan keluarga Don bapa pelakon kanak-kanak Putera syazlan tu makan di restoren Gulam Rasul di Teluk Intan......... dia nia abah tak tau citenya tapi dia merayau-rayau disekitar restoren lepas tu deme bagi dia makan.....itulah yg selalunya...ramai pekedai yg simpati dgn mereka-mereka ni.....









Ok jom kita tengok pulak cite-cite lain sekitar abah......hahahaha......JOMmmmmmmm

Pada hari sabtu yg lalu (9/8/08) jiran kampong abah mengawinkan anak.....entah macamana dia minta rumah abah dijadikan tempat bertanggak pengantin lelaki.....perkawinan ini grand sebab pengantin lelaki ini dreba kapal terobang ......dan akan berkawat berarak dgn semua pilot2 yg membawa pedang....

Jadi yang ini pasukan kompang Kg abah yg diketuai oleh Cikgu Khalil.......diangotai oleh semua budak-budak kg abah...dah dekat seminggu deme berlatih kembali.....last deme main masa sunathon dulu.....

Ini apa lagi deme tengah bersedia didepan umah abah......panas tu....cikgu.......



Ini le dereba2 kapal terbang ni sedang bersiap sedia nak berkawat.......depa ni mai dari pengkalan TUDM Butterworth ......abah pun belum pernah nengok org kawin bawah pedang...... segak rupanya.... deme ini bertanggak umah abah tukar baju....hisss banyak pedang abah jupa hari ini........



Dah siap dah.....ni nak mula berkawat ni....hisss kecoh depan umah abah.....org kg pun hari ini ramai yg menunggu sebab ramai yg tak pernah nengok..........



Dari semalam isteri abah dah sebok suruh abah beli pulut, beli durian dan ayam.....dia kata nak bagi makan org yg bertanggak tu...kesian dgn deme sebab selalunya rumbungan pengantin ini makan lambat...........sebab kena tunggu pengantin bersandin dan nangkap gambo.....kesian dekat bebudak dan org tua.........jadi untuk lapit perut isteri abah buat pulut santan dgn rendang kicap serta "pulut tanak" makan dgn kuah durian........ isteri abah ni kalau bahagian menyediakan makan memang perihatin ..kes tu abah cepat membesar.............hahahahahahah

Ini gambo deme sedang makan dan lepak kat umah abah.......



Laaaa kesian budak-budak kompang ni berpanas.........jadilah kompang sebagai payongnya......



Inilah pengantin nya Azizul Dan Aishah......sama segak dan cantik........lepas ni si Aisyah selalu le naik kapal terobang.......jangan jatuh dah lee.......


Ini bapa pengantin perompan.......abah shoot sebab seronok bebeno abah nengok dia tunduk berjabat salam dgn tok kadi...... bila abah tanya ...dia kata ...dia yg berdebarrrr semasa menantunya nak akad nikah........hahahahahah.... abah ingatkan dia nak nikah lagi.........




Hissss bestnya....dapat handfhone..........memang sekarang org bagi handfon ke......seronok le macam tu........dulu org bagi kerbau....hahahahahahah





Ini anak saudara abah yg baru lahir......namanya ? ....abah dah terlupa la pulak......tapi abah nak ucap tahniah kad sepupu abah ini "Kamar Hazira" dapat anak pompuan........
sepupu abah ni abah panggil intan aje......dia pensyarah di Politeknik Ipoh.....

abah nak cite sikit...sepupu abah ini dulu masa melahirkan anak yg kedua kena bedah di hospital Ipoh......tapi dik malang nasib dia semasa pembedahan bius gagal berfungsi dan tidak disedari oleh kakitangan yg membedahnya.........apalagi doktor memotong daging manusia tanpa bius....menjerit bagai nak mati lah sepupu abah ini....tapi yg heran nya deme tak sedar siap kata suruh sabar....deme tak tau bius kawan tu tak berfungsi........kesian sepupu abah.....setelah lama menjerit baru deme perasan.......lepas tu disebabkan kerja kurang kemas ...jahitannya bernanah dan sekali lagi terseksa sepupu abah ni terpaksa dihantar sekali lagi ke tempat dia dibedah...... ...disebabkan pengalaman ngeri itulah kali ini sepupu abah ni sangup menghabiskan sedikit wang untuk bersalin dihospital swasta.........bila dihospital swasta ni pulak.........misinya ashik senyum 24 jam le pulak........setiap 1/2 jam tanya khabar.............hahahahahaha....itu le beza antara $$$$ , Ikhlas bekerja dan Budi Bahasa



Hai.......Dr zeze belah mulut anak si intan ni.........kata opahnya nak dapat berkad....amin.....hahahahahahhh.... kenapa deme tak minta abah belah mulut ......mungkin takut ikut abah yg kuat makan ni kot....hahahahahahaha




Pada 2 Ogos yg lalu " Intan salah seorang ahli FP kita tu berkahwin " Abah tak dapat datang.....hisss tentu si Intan hot kad abah.......Maaf intan ...abah ade kerja..tak ade rezeki le tu......tapi abah hantar anak abah si Along pergi ke Majlis itu di Hotel Hillcity Ipoh........meriah kata anak abah....ini ade gambar yg Along shoot untuk tatapan sahabat FP yg mengenali beliau.......rasanya ramai yg kenal.....

Si Intan ini kerja di Tabuk Arab Saudi ....dan Suaminya Chef di Kuala Lumpur....... alahai intan jaga-jaga si Chef tu sedap masakanya ....nanti cepat membesar lee.......



Haahhhaaa....nampak tak pengapit perempuan tu..... si Hajjah....minggu depan ini 16hb ogos dia pulak nak kawin......entah le abah boleh pegi ke idak..... tapi kalau tengok ke menongnya tu...si hajjah ni pun tengok syok le tu...teringgatkan minggu depan...hahahahahaha

Hajjah .......abah datang lambat sikit bleh ke.....?



ramai org datang....glemo le kawin kat hotel.......walau macamanapun Selamat Pengantin baru kat Intan dan Suami.........



ok ini aje setakad ini........jumpa lagi dilain kali ...bye.......





Monday, 28-Jul-2008 06:59 Email | Share | | Bookmark
ENTRY KHAS BUAT SAHABAT.........ABAH

Assalamualaikom ....sahabat-sahabat, adik2, anak2 dan cucu2 sekelian........

Kali ini abah ambil kesempatan buat entry untuk sahabat abah susi nuraini.......sebab ramai kawan-kawan abah yg tak dapat hadir kendurinya jadi abah masukan dalam FP untuk tatapan semua kawan abah SMSPP.......tapi gambo nya idak le cantik sebab abah bukan tere ambil gambo orang kawin.......tapi dik kan sebab sahabat terpaksa le abah ambil gambo juga....melepas le tempat duduk v vip hahahaahhahaha

Jadi jom tengok hasil nya.........

Pada 26hb Julai 2008 yg lalu sahabat abah melangsongkan perkahwinan di Shah Alam depan UITM. Perkahwinan ini adalah diantara Muaz (Penyanyi Nashid anak kepada Dr Zulkifli Ahli Parlimen Kuala Selangor) dengan Susi Nuraini (Pemilik Syarikat Hovercraf Penyelamat).
Kenduri in dibuat di Shah Alam ...betui-betui depan Dewan Canselor UITM ......seberang jalan aje....... Ramai yg hadir kerana Dr Zulkifli ini wakil rakyat terutama penyokongnya-penyokong dari Kuala Selongor dan juga Pegawai-pegawai tinggi kerajaan.


Haaaaaa...inilah rombongan kami memulakan perarakan...tema kami hari tu ialah Gold......hahahaah semua org terpaksa cari baju kala gol.....abah ade baju batik lama kala gol...pun jadilah...asalkan sama ....Drzeze,along,angah,azim,arif dan ida semuanya warna gol.......bagi baju batik pun masa nangkap gambo ni kena menirap le juga...nak dapat angle dari bawah hahahahahahah


Haaaa ini le Muaz dan Susi......pakaian mereka itu direka khas oleh dua Pelajar dari UITM Manjung ...cantik bajunya pandai budak tu reka...hensom si Muaz bertanjak...Muaz ni ada dua degree iaitu kejuruteraaan dan Undang-undang dan master dalam Undang-undang kalau abah tak silap.....lahir di obersi.....

Sementara Susi ini ada ijazah dan Master dalam bidang ape...... abah pun dah lupa......



Hai pengapitnya pun hensom dan cantik.........lupa plak abah nak tanya dari mana....


Oh ye....lupa plak abah nak cite sebenarnya perkahwinan dijalankan serentak dengan adik muaz...jadi ada dua pengantin le.....



Apa yg ditenung muaz tu pada susi.......


Ini abah shoot masa susi mekap...try nak tiru pro buat gambar dari dekat...hampes aje....yeee...tapi dah cubakan...nasib baik pengantinnya lawa....kalau tak hampes gambar abah...hahahaha


Salah seorang tetamu majlis ini adalah anuar ibrahim. Dia sahabat bapa muaz. Tapi ramai penyokong PKR dimajlis tu sebab bantu Dr Zulkifli...semuanya pakai jeket ....

Anuar berahim ni sekarang ni tengah Top ...ada dua gulungan yg terlibat....satu penyokongnya dan satu lagi Musuhnya ...... abah pun tak tau yg mana satu yg beno.... kita tunggu dan lihat lee.......hahahahahaha



Anak anuar YB Nurul Izah pun hadir bersama suaminya........semua org puji lawa si Nurulizah ni...berebut org tangkap gambo termasuklah abah...hahahahahah


Lepas makan anuar berahim berbual mesra dgn susi.....dulu sekolah kami dibukit mertajam berdekatan dengan umah anuar....jadi dia selalu datang sekolah kami bersembang ...masa tu dia di UM lagi............


Haaaa...ini pertemuan antara sahabat lama ...Ini Puan Zaizah satu sekolah .....dia ni duduk dekat situ aje sekarang kerja pengarah penguatkuasa kastam malaysia rasanya......kalau abah tak silap...selalu masuk TV .........

Si Muaz ni memang rajin dukung si Mia tu....ashik melekat aje budak come tu.....



Ini masa pengantin ditemuramah oleh Pengacara Al Hidayah TV3.......lawakan pengacaranya......majlis ini dijangka akan dimasukan dalam slot Al Hidayah......tapi tak tau bila sebab Muaz ini salah seorang penyanyi nashid.......ramai juga kawan nasibnya datang....abah tak berapa kenal...sebab dah banyak penyanyi lagu nashid.....



Hisss mengelabah juga si Susi ni ditemuramah....abah dengor susah soalannya.....cam nak jawab soalan srp dulu tu...hahahahahaha


Inilah sebahagian petugas sambutan hari tu......bila abah nak ambil gambo deme...salah seorang dari deme jerit......."squaddddd baris"........abah terkejut juga...ada kawat leader rupanya....hahahahahaha



Ini khemah jamuan makan......sedap juga le......



pengantin bergambar bersama emak susi......


Susi tengah mekap.........Sanggol Lima Bintang......nasib baik tak bintang tiga.



Hisss apa yg yg dicakapkan deme berdua tu...agaknya perut dah lapo kot.........



Ini keluarga abah tengah makan....Along dari semalam dah datang bantu anti susinya....hari ini dia nangkap gambo juga sama dengan kawannya pink......deme ni pandai nangkap gambo.....



ini apa yg deme bincang serius tu...nak masuk TV3 plak tu..........gelemo le........



akhir kata selamat pengantin baru buat muaz dan susi ...dan kepada kawan-kawan abah yg lain kalau nak tengok gambar lain kena datang umah abah le jawabnya.......hahahahaha bila pulak kome nak kawin.........









Friday, 11-Jul-2008 09:41 Email | Share | | Bookmark
Judi yg nampak & Judi yg Takperasan................

Hahahaha.........Assalamualaikom ........sahabat2...anak2 dan cucu2 abah........
heheheh abah berjaya update tak sampai sebulan untuk buat entry baru..abah...hehehehehe itu pun Pemancing dan Faeast dah heboh abah lambat update........hahahah.....

ok le.......oh lupa pulak nak tanya cucu abah apa khabo......harap semua sihat dan bertambah montel.......hahahahaha

Kali ni abah nak ajak tengok satu lagi tabiat manusia yg susah nak dibuang sampai ke tua........ kata orang manusia ni kalau nak berubah sebelum 40thn umurnya ........kalau tak berubah juga .......alamat tak berubah le nampaknya.......

Hari tu abah pegi satu tempat ...abah parking kete abah kat bawah pokok ...kemudian abah duduk tempat duduk belakang..sebab cermin gelap jadi org tak nampak abah.......abah pasang lens 70-300mm abah dan abah tala kan sesuatu sudut ....iaitu Kedai 4 nombor ekor........... hahahahahaha..... apa yg abah dapat.........

Jom kita tengok..........

Foto 1 ni......... inilah kedai yg menjadi target abah ......come kan kedainya...hehehehe....
ramai org masuk kedai ini......kebanyakannya dikepala masing-masing dok pusing-pusing nombor....dan menyimpan angan-angan kot-kot besok bleh jadi kaya........



Foto 2 ni....... sebentar kemudian berhenti sebuah moto yg dinaiki 2 melayu . Yang dewasa berbaju merah dan sedikit muda belasan tahun agaknya memakai baju biru .... berhenti didepan kedai come ini tak buka topi keledar........ kemudian berjalan masuk.....ke kedai come tadi...... hissss buat apa org melayu tu bersama anaknya masuk kesitu.... anak dia ke adiknya........



foto 3......Ha......itu kerjanya ....Yg berbaju merah tu pegi beli nombor dan tulis nombornya kemudian si anak/adik dia boleh pulak tengok bapanya menulis nombor......camana ni....BAPA BAWA ANAK BELI NOMBOR EKOR.............
camana nak ajar anak kalau macam ni............ serupa bapa hisap rokok suruh anak beli rokok kemudian marah anak hisap rokok............hahahahahahahah



Foto 4....... ha apa lagi lepas beli balik le .....tak ke dia malu ....sebab dia orang islam...kalau cina lantak le dia...tapi yg abah kesalkan dia bawak si kecik pulak tu.......



Foto 5....... Yang ini pula tengok bajunya .....berkemeja kemas ...cam kakitangan kerajaan aje...hensom rasanya ....hahahaha..... tapi sadin aje tulis nombor ....tapi dia ade tengok juga kiri kanan takut org nampak........ mulanya abah ingatkan sorang aje org melayu...tapi rupanya lepas tu bertali arus org melayu masuk kekedai nombor ekor tu....agaknya deme ni nak cepat kaya kot........


foto 6: Nampak jejaka kacak tu.......lepas beli ekor dia akan lepak kedai mamak sebelah tu......itu le taktik deme.....duduk melepak kedai mamak sebelah tu bila orang tak nampak terus kekedai ekor sebelah tu.......... ada seorang warga tua yg abah kenai....anaknya dgn 2 ibu ada 24 org.....anaknya ramai yg berpangkat beso..... tapi sayangnya ...dia sampai ke tua masih duduk dikedai mamak sebelah tu......apa lagi kerjanya ...itu le kerjanya ........kesian kad dia .....patutnya Tuhan dah bagi anak-anaknya kerja yg beso-beso patutnya dia la ni menghabiskan masa menuju ke syurga..........



Foto 7 : Tengok tu.....hanya ada seorang aje cina.....dalm kedai tu.........yg lain tu melayu semuanya.......hahahahha....tapi tau tak kita bahawa lesen 4nombor ekor ini dulunya dan mungkin sampai sekarang dipunya oleh orang terkenal....melayu islam.....kalau abah sebut tentu semua org kenai.......... hisss itu yg abah heran....tak pernah ke terlintas dihatinya bahawa dia kaya atas bende haram............. tapi rupanya memang ramai org kita main ekor ni...dulu sebelum pencen ramai staf abah juga kaki tu........



Foto 8 : ..............foto ini dah 2 tiga kali abah cuba shoot .......mulanya abah ambil dari bot tambang ......tapi tak terang...abah nak shoot dari dekat abah takut kena kejar..... dalam 15 keping abah shoot ini satu aje yg terang itupun abah buat macam abah shoot nombor ekor tadi....duduk dalam cermin gelap kete abah...... tempat ini cukup mashur sejak tahun 60an lagi tempat lepak sambil main terup 21......deme bertaruh duit.....yg bestnya bukan main judi terup aje...main dam pun berjudi...yg heranya kalau pergi masa pejabat.....ramai yg berpakaian seragam sebagai contohnya posmen, dll....hari shoot tu abah terlepas nak shoot posmen tu........



######### JUDI YG RAMAI TAK MENGAKU IA JUDI ################

Foto 9 : Ini ahli sukan yg terkaya didunia hanya melalui sukan aje....kata soratkhabo dia dapat 115 juta US setahun....dia ada jet persendirian, rumah yg cukup cantik.......itu le dia Rimau Kayu...yg cukup pandai masukan bola dalam lubang....hahahahaha...

Ramai org kita pun main golf......selalunya bos-bos......tapi tau tak kekawan deme ni setiapkali main misti bertaruh......tapi deme tak mengaku ini adelah judi........hahahaha..ade kawan abah kata GOLF ini maknanya " G=gulungan O=Orang L=Lupa F=Fardu " hahahahaha....dia yg kata ...dia kata dia main golf ashik terlupa sembahyang asar sampai ke maghrib.......itu yg dia kata lupa fardu tu......lepas tu dia gelak hahahaha...abah pun tumpang gelak juga.........nasib baik abah tak main golf...



Foto 10..........Yang ini baru diharam kan........baru-baru ini Selkom buat permainan dapat 100 Toyota Camry..sehari.....sebenarnya sebelum ini dah banyak...tapi org kita tak perasan pun..... kawan abah ade org besar bhg kewangan selkom cite...huhhh duit masuk keuntungan macam air terun......untung nya.....
Tahukah kekawan bahawa penguna telefon bibit terbesar adalah gulungan yg tak berpendapatan.......hahahahaha...sapa dia ..bebeudak le .... yg tukang suply emak bapa le....5 anak tiap orang......hanya ibu bapa aje yg kerja.....


foto 11 : .......ini judi dikampong-kampong.....selalunya dipendalaman......masa abah praktikal masa di u dulu tahun 70an....abah terpaksa duduk disuatu kampong yg betul pendalaman di Sarawak......iaitu di Baligian....3 jam naik speed bot...... disitu tiada TV ...jadi setiap hari ahad ade pertandingan laga ayam......siap buat stadium lagi......abah pun ikut sama kawan serumah abah org iban yg ade saekor ayam tambatanya......entah macamana satu hari ayamnya kalah dan berdarah teruk.....jadi dia kata pada abah kalau nak makan ayam sembelih le....kalau tak sembelih nanti abah kena makan ayam tak sembelih....hahahahaha apalagi abah pun sembelihlah ayam buat kali pertama dalam hidup abah.....hahahahah


foto 12 : .........Hahahaaa....ini gambar keluarga abah kad Genting.......kebanyakan org melayu p genting sebab nak pergi main permainan untuk anak-anak mereka......tapi ade kawaan abah cite sebenarnya ramai juga melayu yg berjudi dalam tu......sebab depa ade pas istimewa.......termasuk le org yg badan-badan beso...hahahahah


Foto 13 :.......yg ni gambo org cina ........tapi ramai org melayu pun macam depa ...cuma abah tak dapat shoot gambarnya......................hissss...


Foto 14 : ....Haaaaa ini pasti Tak Berjudi, Minum Arak dan Bertenung nasib.......
Ini Pak Cik Hj Mat Robat........dia sekarang bilal surau abah....tahun lepas dia kematian isteri dan sebulan selepas itu kematian anak sulungnya......jadi sekarang dia duduk seorang aje ....kesian dia......dia dulu masa muda dia kerja sebagai Waireman..Kapal Bijih Timah.....yg bestnya dia cite kat abah ...nama sebenarnya Kamaruddin..... tapi Bos nya org puteh tukarkan nama nya jadi robert.....last-last semua org kapal bijih sampai sekarang panggil dia Hj Mat Robat.........hahahahahaha...



KESIMPULANYAN WAHAI KEKAWAN .........KALAU KITA ADE TABIAT SUKA BERJUDI ......BUANGKAN LE...TAK ADE ORANG KAYA DGN BERJUDI.......RIMAUKAYU TU BERUSAHA SENDIRI JADI KAYA DGN KAYUNYA...MEMASUKAN BOLA........


############ Ok CITE LAIN PULAK ##############################

Masa cuti sekolah yg lalu kami sekeluarga bersama keluarga adik abah dan adik Dr Zzeze bercuti digenting........balik dari genting kami singgah di Rumah Rehat Tapah sebab adik abah yg Teluk Intan tu nak belanja makan.......entah macamana masa makan kami jumpa Yus raja lawak tu dan Fimie yg berlakon dalam Hikayat Syazlan tu duduk disitu sebab ade shooting Filem baru "SEREMM"...... apa lagi anak abah dan anak saudara abah pun ambil kesempatan bergambar dengan deme.......




Gambar ini adelah diumah abah.....Kami berkenalan dengan Fimie dan keluarga mereka.....Mereka sekeluarga cukup baik dan peramah.... Bapa Fimie ni seorang pengukir terkenal....Ibunya cukup peramah dan menghormati orang, Finie pula pelakun Kesah Qaisarah ...cantek dan tegas.......Mereka sekeluarga cukup baik orangnya....abah ingatkan selalunya artis ni sombong...rupanya mereka tidak.......


Ini gambar emak abah dengan si Fimie dan Finie...........hai gelemor le mak abah......hahahahah emak abah ni memang suka budak-budak......dulu abah terkejut bila abah temankan emak abah pegi sekolah anak saudara abah..... semua budak tahun enam datang bersalam sambil peluk emak abah.....sampai cekgunya marah kerana keluar barisan...........semua budak sekolah tu suka dia.......














Friday, 20-Jun-2008 12:33 Email | Share | | Bookmark
Bila kah masa kita pula.........????...tapi pasti akan tiba....

Asalamualaikom...............

Hampir sebulan lebih abah tak menjengok sahabat-sahabat sekelian.......terasa rindu betui.....tapi apakan daya......abah semakin sebuk kesana kesini.......... Terimakasih kepada Norsham, Nurul, Mama Fifi, Baayah, Aisyah, Umi Alya, Aytty Along yg ucap hari bapa kat Abah....maaf abah tak dan nak balas....

Tersentuh abah bila Yatie Dan Madiha bertanya khabar tentang kesihatan abah........tersentak dihati abah.....bahawa abah dah tua dan perlu lebih jaga kesihatan........ Terima kasih kepada semua sahabat anak cucu yg mengenali abah.......

Haaaaaaaa.......kali ini panjang sikit citenya........ Cite pasal MATI .................. maaf ye kepada yg tak tahan melihat gambar-gambar dibawah ini sebab abah akan paparkan 5 kesah/gambar Bapa,Ibu Saudara dan Tok abah yg telah meninggal......

ANGAPLAH INI SEBAGAI SEMANGAT KITA UNTUK TERUS MENYIAPKAN DIRI KITA SEBELUM DIPANGGIL ALLAH .........................

ALLAH maha BESAR.........ALLAH HU AKBAR.........

1.0 JENAZAH TERSENYUM ---Paksu Kadir 27Mei2008

Lebih kurang Tiga minggu lepas abah dikejutkan berita Bapa Saudara Abah Pak Su Kadir sakit di Batu Gajah....Inilah keadaannya bila abah pergi ziarah dia....selalunya bila abah datang ziarah dihospital dari jauh dia dah senyum walaupun sakit.....tapi kali ini tiada lagi senyuman darinya....ia hanya melihat abah dgn wajah yg kesakitan tapi masih kenal abah......



Tapi 3 hari lepas tu atas panggilan ALLAH beliau meninggalkan kami.....tapi inilah wajahnya setelah kesakitan semalaman maka pagi jam lebihkurang jam 10 pagi beliau telah pergi meninggalkan kami.....
(walaupun boleh dipertikaikan kegagalan rawatan yg diberi tapi panggilan ALLAH juga yg kita patut redha i .......)


Sedang abah menyiapkan persiapan pengkebumian Pak Su abah ini tetiba emak abah kelamkabut memanggil abah dan beritahu Pak Su kamu masih panas badanya dan tersenyum......abah pun pergi melihat SUBHANAALAH ...kuasa ALLAH memang Pak su dah tersenyum...dadanya terasa panas .....kelam kabut mama memeriksanya .....tapi memang benar paksu telah pergi.....tak kembali lagi...... abah sempat mengambil gambarnya tersenyum tapi malangnya tangan abah mengeletar jadi gambar tak clear...tapi cubalah tengok gambarnya ini....dia tersenyum akhirnya......

Disurau abah ceritakan kejadian ini kepada jemaah dan salah seorangnya adalah yg selalu memandikan mayat......Dia berkata sessungguhnya bapa saudara kamu ini ada bende yg baik yg dibuatnya...... cuba tanyalah Mak saudara kamu peribadi apakah yg bapa saudara kamu ini amalkan dan yg pasti semasa hidupnya Pak Su Kadir ini sentiasa tersenyum dengan semua orang......
Inilah wajahnya yg tersenyum....






2.0 MAKNGAH BERWAJAH LEMBUT Mak Ngah Siah - 31Dis2007

Yang ini pula kesah Makngah abah.......Makngah sakit lama....abah dah ceritakan entry sebelum ini bagaimana PakNgah menjaga makngah sehingga ke akhir hayatnya.....gambar dibawah ini menceritakan segala-galanya......






Wajahnya abah tengok bagitu lembut .........mungkin sebab beliau adalah Tok Guru mengaji Al Quran dikampong itu.......masa mudanya pelbagai kerja org lelaki dia buat bersama Pakngah termasuk menebang pokok di hutan dan juga mengikat simen dirumahnya......

Ini gambar ketika Makngah nak melawat adiknya yg jatuh sakit kena strok...walaupun dia sendiri teruk sakit tapi dia nak juga melawat...mujur Drzeze dan anak abah bawakan juga melihat adiknya...


Inilah adiknya....tapi dia pula yg pergi dahulu....abah ada rakam suasana sedih dua beradik ini bertemu tapi tak boleh bercakap antara satu sama lain kerana yg adiknya tu strok .....



3.0 Pak cik Masri - 25September2007

Yang ini Pak Cik Masri abah.....dia tinggal di Kajang.....apa yg abah nak ceritakan Pak Ci Masri ini adalah Imam Surau di Taman ditempat dia tinggal......ALLAH....... kalau dilihat semasa hidupnya terlalu baik orangnya.....tak pernah nak bercerita tentang orang......tapi yg abah terkilan ialah perginya menemu ALLAH seperti telah diatur.......

Ini gambar sehari sebelum dia meninggal.....abah melawat dia dihospital di KL ...walaupun memakai alat penafasan dihidung dia tetap senyum dan melayan tetamu.



Pagi Sebelum dia menjalankan pembedahan tu dia dah berpesan dan mengatakan bahawa Dia redha mati dan dia telah berpesan kepada semua anaknya supaya menjaga emak mereka dan banyak lagi.... tapi betul .......pembedahan tu tak berjaya dan beliau meninggal kan kami.....


Kematianya seperti diatur....hari ini ada besok dah tak ade..........



Beliau disembahyangkan disalah sebuah surau terkenal berdekatan dengan UKM bangi.......

Abah cukup suka kerana disurau ini apabila ramai diantara yg bersembahyangkan jenazah ini telah menyedekahkan kembali wang sedekah sembahyang kepada waris simati.....ade tempat yg memanggil orang pondok menyembayangkan jenazah tapi semua misti dibayar....bayaran kenderaan membawa ahli sembahyang, minyak motor dan akhirnya sedekah sembahyang.....perbelanjaan sembahyang aje dah dekat 1k..... ditempat abah org dah mula faham ...sekarang kebanyakan nya menyedekah semula kepada waris....baru ikhlas....



4.0 TOK MELAH - 16Nov2007

Tok Melah ini telah hampir lebih 90 tahun umurnya.......apa yang abah nak cite tentang aruah ini adelah tentang anak cucunya.....entah berapa ramai anak cucunya abah tak kira .....tapi bila dia tiba-tiba sakit maka berkumpul lah semua anak cucunya dari seluruh kedah......

Tok Melah ini sakit selama sebulan sebelum meninggal ....Yang abah paling hormat keluarganya ialah bila melihatnya sejak dia sakit sebulan itu hampir setiap detik anak cucunya bergilir-gili membaca Al Quran dan Yasin. Rumah anaknya tu setiap hari dikunjungi saudara mara yg datang menziarah seperti kenduri kahwin....setiap orang akan secara sukarela bersedekah ade yg bagi beras, duit, ikan, kuih dll .... Dan hampir semua anaknya berada menjaganya disisinya sehingga keakhir hayat......




Ini mak saudara iaitu menantu Tok Melah yg tak jemu-jemu menjaganya...




ade cerita lagi ni...abah nak berhenti sekejab nak pergi makan...

ok sambung balik........dah kenyang dah....makan dgn keluarga di Restoren Teratak....

5.0 Long.....Mak Long dan Cap Jari.... 24Mac2008

Mak Long ini kami panggil "Long"...sebab dia kakak tertua ibu mertua abah.....rumahnya di Kebun Lima Ratus.......sedap juga nama tempat tu....kalau nak pegi rumahnya kita terpaksa masuk kawasan kebun getah dan terletak dihujung kampung dikelilingi Kebun Getah......setiap kali hari raya kami misti pergi kerumahnya dan dia akan masak lauk kampong....aduh sedapnya.....



Apa yg abah nak cite tentang long ini ialah tentang kematiannya.....sepertimana yg abah beritahu sebelum ini Kematian adalah kuasa ALLAH......tapi perjalanan kita nak mati tu............

Long ini jarang benar kami dengar cerita dia sakit......tiba-tiba dia jatuh sakit dan dimasukan hospital.....setelah seminggu masuk hospital dia dibenar pulang dan dikatakan ada masaalah jantung.
seminggu lepas tu adik ipar abah pegi rumah dia nak uruskan kes urusan tanah. Jadi seperi biasa Long sihat dan elok bersembang.....tapi masa nak menandatangan surat urusan tanah tu dia kena cap jari....tapi bila cap aje jarinya.....tiada kesan uratnya..cap jarinya tak lekat...adik ipar abah usaha untuk cap jarinya berkali-kali tapi masih tak lekat...akhirnya depa cap aje lah........ tapi deme tak kesah le......rupa-rupanya besoknya dia diserang sakit jantung sekali lagi...... banyak tanda-tanda org akan mati ....contohnya kakinya terkulai, hidungnya dah jatuh dan lain-lain....



Apabila dimasukan hospital........kebetulan pada masa itu semua katil ccu telah penuh.....jadi dia terpaksa diletakan di wat biasa......malang bagi dia kerana diwat biasa ini tiada kemudahan merawat sakit jantung seperti CCU.......jadi apa yg abah nak citekan disini apabila ia diserang sekali lagi tiada kemudahan canggih yg dapat membantunya kerana wat tersebut tiada kemudahan ccu........walaupun kita tahu ia adalah panggilan dari ALLAH ............ tapi kita nampak bahawa walaupun ada kemudahan yg canggih ......tapi jika sudah tiba masanya......ALLAH aturkan bagitu jalanya.....



JADI..................SEMUA SAHABAT ABAH SEKELIAN........BERHENTI DAN FIKIRLAH SEJENAK BAHAWA AKAN TIBA MASANYA UNTUK KITA PULA..........dah bersediakah kita.....kalau belum....apa lagi mulalah.......



################## BEBERAPA PERKARA ##############################

Pertama.
Beberapa perkara yg abah perasan semasa menolong mengurus kan jenazah adalah rungutan Tok Imam dan orang-orang tua......memaklumkan keresahan mereka tiada pelapis untuk mengantikan mereka mandi mayat dan juga urusan mengkafan jenazah.....perkara ini adalah fardu kifayah..... disetengah tempat seperti di bandar-bandar besar ...pengurusan jenazah telah dibuat secara pakej.....yg bernilai antara RM 1000 hingga ke RM 5000.....



Kedua

Abah peratikan sudah kurang orang menziarahi orang meninggal membacakan Al Quran.....atau Yasin... kebanyakan yg datang akan datang tengok mayat dan kemudian duduk diluar rumah bersembang menantikan jenazah dibawa ke tanah perkuburan. Alangkah eloknya kalau kita boleh sedekahkan bacaan alquran kepada simati.....



Ketiga

Disurau abah kami telah berpakat jika ada kematian dikampong kami , surau akan mengeluarkan duit sebanyak RM100 kepada satu kumpulan kaum wanita yg akan memasak nasi untuk keluarga simati kerana selalunya selepas pekembumian saudara-saudara si mati akan letih dan memerlukan makanan. Surau juga akan membuat kenduri tahlil yg pertama malam itu bagi mengurangkan beban sanak saudara yg baru selesaikan menguruskan kematian. jadi itulah antara sumbangan yg dapat surau kami buat untuk membantu keluarga yg meninggal.



Yang ini cerita lain pulak.........
Budak dua orang ini tak tau apa....deme main tepi kubur.....langsung tau tau apa sebab deme ni kecil lagi....abah duduk didepan mereka.....sebelah abah duduk seorang budak yg telah dewasa tapi tak berapa cerdik.....semasa org tengah baca talkin...budak sebelah abah tu suruh abah tengok atas pokok arah didepan abah......dia kata ada monyet......bila abah tengok tak ade le pulak.....dia kata ada......jadi abah buat tak tau aje lah...sebab dia tak berapa cerdik...tapi dalam hati tu takut le juga........

Ok bye....jumpa lagi.........




Ini ada sedikit maklumat mengenai tanda-tanda kita nak mati.....
################### Tanda 100 hari sebelum hari mati #############################

Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya dan hanya akan
disedari oleh mereka yang dikehendakinya. Walaubagaimanapun semua orang
Islam akan mendapat tanda ini cuma samada mereka sedar atau tidak
sahaja.
Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu
dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau
seakan-akan mengigil. Contohnya seperti daging lembu yang baru saja
disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati
daging tersebut seakan-akan bergetar. Tanda ini rasanya lazat dan bagi
mereka yang sedar dan berdetik di hati bahawa mungkin ini adalah tanda
mati
maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan
kehadiran
tanda ini. Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang
hanyut
dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap
begitu sahaja tanpa sebarang munafaat. Bagi yang sedar dengan kehadiran
tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memunafaatkan masa yang
ada
untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau
ditinggalkan sesudah mati.


Tanda 40 hari sebelum hari mati

Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita
akan
berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan
gugur
dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT. Maka malaikat maut
akan
mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita,
antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa. Akan
terjadi
malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika
ini
terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung
seketika. Adapun malaikat maut ini wujudnya cuma seorang tetapi
kuasanya
untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan
dicabutnya.

Tanda 7 hari

Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan
musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba
ianya berselera untuk makan.

Tanda 3 hari

Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu
diantara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka
berpuasalah
kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan
ini
akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika
ini
juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit
hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita
melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian
hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang
terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

Tanda 1 hari

Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu
denyutan
di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan
kita
tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.

Tanda akhir

Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di
bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan
naik ke
bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah
syahadah
dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikatmaut untuk menjemput
kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang
akan mematikan pula.

Sesengguhnya mengingati mati itu adalah bijak


saling berpesan2lah sesama kita



[<<  <  1  2  3  4  [5]  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net