Syaz fotopages

By: Abah Along

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  [3]  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Monday, 4-May-2009 01:55 Email | Share | | Bookmark
Nasib seorang nelayan kecil........


Asssalamualaikom............................

hahahahaha.............jumpa kita lagi kali ini........apo khabo semua......si Zai dan Madiha dah bersalin ke? ...geng ketupat tu.....kemana deme berjumpa sambil makan plak........hahahahah bagus le tu...mengeratkan sailatulrahim................. PI dah ke Laut ke......

ni tengah heboh pasai selesema babi lah pulak.........tak pa abah nak cite pasai lain lah pulak tentang satu bahagian kehidupan yg kita hanya lihat sipi2 aje.........

selalunya kita hanya sentiasa sebok dgn keadaan sekeliling kita , pagi2 siap anak sekolah, buat sarapan, siap nak p keje, hantar anak sekolah, jem, masuk pejabat, meeting, makan jam 10, kerja mengadap komputer, makan jam 12, masuk keja balik, meeting lagi, balik, ambil anak kad neseri, jem lagi, tiba umah kemas umah , makan malam kemudian tido.....itu aje yg kita buat...sekeliling kita rumah2, kete2, org2 dll.....itu aje.......kesian kat kite ye.........tapi cukup bulan dapat juga gaji ...banyak kan...bleh soping ....makan kad tom yam dll........ tapi ada bahagian dalam dunia ini yg lain kehidupanya.......jom kita tengok skit....

iaitu Nasib Seorang Nelayan Kecil.......................



inilah....tempatnya yg abah sempat congkel skit........

Kubang rotan ni terkenal dgn pengkalan kecil bagi nelayan2 sampan kecil.....lebih kurang jam 10 pagi keatas kawasan ini akan mula ramai kerana pengunjung2 akan datang untuk menunggu ikan2 yg dibawa oleh nelayan2 tadi......






Inilah Pak Saleh.......pulang dari laut.......bila dia sampai, abah sempat bertanyakan citenya.....dia bertolak jam 3 pagi seorang diri kelaut ...nak bawa pembantu takut tak bleh bayar gaji pulak...anaknya keja di Sg Petani.....dan 2 org lagi keje dgn org lain....yg tiga lagi masih kecil........ Berbekal sebuah injin bot beliau ke laut seorang diri.....laut baginya ibarat padang bola yg luas yg tiada apa yg dia takut kan..........tapi terfikirkah dia kalau apa2 jadi......siapa yg akan tau...........



hari abah pergi tu......tidak ramai nelayan yg kelaut....jadi bila Pak Saleh ini sampai ...kelam kabutlah orang menunggu ikannya...........terbayang kami akan ikan temenung yg berkilat2 dan kalau dimasak bagitu manis rasanya.......

tapi itulah yg ada.......1/3 bakul pun tak dapat.....cuba tengok bakulnya....



abah pun bertanya la pada Pak Saleh ni..........dia kata hari ini laut bergelora.....sepatutnya Pak Salleh tak kelaut sebabkan merbahaya...tapi duit dah tak ada jadi terpaksalah dia pergi juga walaupun merbahaya ....tapi malangnya tak dapat ikan ..........duit minyak injin bot RM15 .........hasil yg dapat tak sampai 3 kilo ....kalau sekilo RM5 ......baru dapat RM15 .....jadi duit minyak pun tak lepas........nasib baik minyak bleh hutang katanya ...........camana nak makan.......



Tengok ramai org tunggu nak ikan......tapi tiada ikan di jala....bukan org aje yg tunggu...kucing pun tunggu juga kot2 ada rezeki dia.......




Pak Saleh kata .......bagitulah cara dia mencari rezeki......kekadang banyaklah juga dapat ikan tapi yg dia bimbangkan adalah geloranya laut........
"Perginya diwaktu subuh tidak menjanjikan hasil yg melimpah malah terpaksa bertarung nyawa setiap hari" ............ dia langsong tak terlintas nak p Soping Komplek......nak makan Tom Yam entah lah........

Ok le sekarang kita tengok apa yg dijual di Pasar Kubang Rotan ni..............

Macam2 ade.......ikan, kerang, udang, siput sedut dan sayur2an pun ada. Tapi kekadang udang2 ini pun bukan nya dari jeti tu tapi dari pasar borong......hahahaha tapi org sekarang pandai berniaga.......semua barang pasar borong dibawanya berniaga disitu......jom kita tengok apa yg depa jual...







Diantara Anak2 abah yg pandai2 masak dlm fotopages ni ada tak yang pandai masak udang ketak atau ada yg kata Udang Lipan.........kad jeti Kubang Rotan ni ...banyak orang jual.........abah pernah makan di segari.....deme masak Tom Yam......aduh manisnya.....tapi abah tak suka......Bapa mertua dan keluarga abah cukup suka......abah tak suka sebab abah tak jumpa isinya....hahahahahah





Kalau di KL sekarang kalau kita singgah stesyen minyam...macam2 ada....ada jual minyak, Mac Donald, Ada jual Beras, ada jual surat khabo, ada macam-macam....tapi kad kubang rotan ni deme jual minyak cuma guna botol mineral aje........jom tengok....







Jom tengok pemandangan senje dari tanah abah kat Kedah..........abah shoot senje ....hahaha...apa macam cantik tak.....pandai tak abah shoot.......hahahahah









Kalau ada rezeki isteri abah teringgin nak buat rumah bentuk seperti chalet dimana separuh pelantarnya didalam air sawah.......jadi abah guna photoshop cantum gambar chalet dalam tanah kami kad kedah tu......hahahahahaha itu le agaknya rumah idaman isteri abah.......hahahahahaha ....tolong doakan supaya idaman kami tuhan makbul kan.....amin..................hahahahah



yang ini jika diwaktu senja dari tingkap kami.........hahahahaha.....berangan beso abah ni......



Pernah dokong kambing tak........abah rasa ramai yg tak pernah dokong kambing...... yg tu anak saudara abah ...Faiz namanya....dia ni memang hero ....kambing pun dia tangkap.....kalau buat lawak no satu............. kad KL ada kambing ke......hahahahaha susah nak jumpa ya..........Jom p kampong abah.......kita tangkap kambing...cucu2 Fotopages abah tentu suka .............si Batrice...chem, akil dlll........hahahaha



Siapa pernah makan buah ni.................hahahaha merah menyala...sedap......tapi tekalah buah apa tu.......



ok le cukup le setakat ni.......nanti abah cite lagi........bye


Friday, 3-Apr-2009 03:15 Email | Share | | Bookmark
Gua Musang oh Gua Musang

Hahahaaa..........Assalammmmmualaikommmmmm ...( Ikut nada si Din Beramboi dgn Si Aznil )

ok le kali ini abah nak cite ringan sikit ......mengenai Gua Musang ...sapa penah pergi Gua Musang sila angkat tangan.........ada ke jumpa musangnya......

1983 Setelah keluar dari u , abah terus ditempatkan di Ibu Pejabat di KL ...tapi setelah 9 bulan disana satu hari ketua pengarah pangil abah dia tanya "awak dah kawin blum" abah jawab blum....kemudian dia suruh balik ke bilik ....bila sampai saja kebilik tetiba PA kepada KP telefon kata siap beg besok p GUA MUSANG .......HAHAHAHA bagitu senang petukaran ...hahaha

Pergilah abah dgn tikar bantal dan disambut oleh lebih kurang 60 org staf abah untuk tolong punggah barang dalam lori tapi deme hampa dan tercengang sebab abah cuba bawa sebuah motosikal dan segulung tilam kekabu ..(itu yg abah ada masa tu) ....hahahahah ... abah diberi sebuah rumah batu zaman penjajah 5 bilik dan terdapat sebuah ruang luas tak berbumbung entah untuk apa ....... besarnya rumah nak duduk sorang ...diluar rumah ada 2 pokok ketapang yg besar ......penuh dgn hantu kot hahahaha....

itu cerita 25 tahun yg lalu .........tapi 2 minggu yg sudah abah kembali ke gua musang dan dengar cite seterusnya .....



ini guanya dekat stesen keretapi yg banyak sejarah ni...nanti abah citekan....



Salah satu yg istimewa lainnya di Gua Musang ini ialah didalam masjid tuanya yg terletak ditengah2 pekan ada sebuah kubur yg berada didalam masjid. Cuba tengok kotak kayu tu.....masa abah dulu deme tak buat kotak tu...jadi nampaklah batu nisan nya . Jadi bila kita sembahyang kita berada ditepinya.

Tentu kita heran mengapa jadi macam tu.....bagini citenya ...Gua Musang ini terkenal dengan sarang komunis nya zaman dulu....masa abah kerja sana dulu pun masih ada komunis lagi...jadi semasa zaman tu seorang perempuan yg sedang mengandung telah dibunuh oleh komunis dan sebelum mati perempuan itu sempat meminta tapak kuburnya itu didirikan masjid yg kebetulan tanah itu adalah hak nya......mati dibunuh komunis ????......nasib baik hantunya tak merayau.....



Satu lagi paling istimewanya di Gua Musang ialah sup perut.....jika pergi hampir 50% kedai makan ada sup perut ala siam.......mak oi sedapnya ....abah masa muda dulu apa lagi itu ajelah yg abah sapu.......tapi jangan makan banyak nanti kena penyakit gaut ....hahahahah.... rasanya kemasaman tapi pedas.....




ok le abah berhenti dulu ...nak pegi sembahyang jumaat le pulak......ok nanti abah sambung lagi petang ......

ok.......lepas sembahyang jumaat pulak...........


Ini akurium ikan kelah stesen keretapi Gua Musang ...sejak 25thn yg lalu Gua Musang terkenal dgn ikan kelah......PI tahulah ikan ni.....masa abah duduk 25thn lalu Gua Musang ni masih virgin lagi...jadi masih banyak lubuk2 ikan kelah......ikan ni mahal harganya kekadang tu sampai rm40/kilo....... dulu masa abah masuk hutan ikan ni besar2 sampaikan besar badan abah pun ada .......kalau dibakar lemaknya meleleh mengalahkan lemak daging lembu........ kalau buat masakan stim atau peksat siam alamak ....mak mertua lalu pun tak sedor........hahahahah yang herannya semasa abah merakit, org asli boleh tangkap selamba aje dgn tangan sambil memelok ikan sebesar dia.....



Masa abah duduk 25 tahun dulu Gua Musang ini pekan terakhir daerah Kelantan dan tiada jalan . Ia hanya mengunakan keretapi untuk kepekan terdekat iaitu Kuala Krai . Lepas tu baru ada jalan ke Kuala Kerai dan Ke Kuala Lipis. Masa dulu semua benda naik keretapi ....contohnya setiap pagi ada org bawa sayur, ayam hidup, kambing, malah lembu pun ada....kekadang kalau tak ada tempat terpaksalah kami naik berdiri sebelah kambing je..... yg seronoknya bila hari khamis keretapi tak akan berjalan selagi geng kami (DO,OCPD, PPD dll) tak naik ......sebab kalau tertinggal keretapi tu alamat tak balik lah kami....hahahahahah



Inilah pekan gua Musang .....masa abah duduk semua org hanya tengok video sebab tiada pemancar TV ...... Disebabkan nak tengok pertandingan Bola sepak piala dunia kami pegawai2 dah berpakat mengunakan kuasa masing untuk mendapatkan sebuah pemancar TV ........akhirnya dapatlah kami tengok Piala Dunia masa tu.......



oooo...abah lupa nak cite mengapa abah pegi Gua Musang hari tu.......ceritanya bermula bila adik ipar abah membeli kereta waja dan menolak kereta wiranya pada sebuah ejen proton melayu di Ampang . setelah 3 tahun pehak bank memaklumkan untuk menyenarai hitamkan nama adik ipar abah ni sebab tak bayar .....rupa2nya ejen tadi telah jual atas jual sebanyak 3 tuan tanpa menukar nama adik ipar abah ni...akhirnya org terakhir tidak membayar di bank .... jadi adik ipar abah telah berusaha menjejak pemilik terakhir kereta ini dan akhir sekali berjumpa di Gua Musang. Jadi untuk membersihkan nama adik ipar abah ini dia terpaksa membeli semula serta membayar hutangnya di bank . alangkah malangnya nasib adik ipar abah ni...dah le kena bayar pada org yg pakai kereta free aje lepas tu kena bayar pula hutang di bank yg telah meningkat jadi rm28,000. tapi apa nak buat ...kita disebelah pehak yg lemah....

Jadi disebabkan abah pernah kerja disana abah telah menghubungi staf abah disana dan kami pergilah ikut jalan baru iaitu Simpang Pulai Gua Musang . panjang ceritenya lagi..... yg paling suspen org kelantan ini terkenal dgn samsengnya ...jadi bila kami bertemu beliau telah membawa samseng2 disekeliling kami...... kami hanya pergi dgn org tua abah, ibu , isteri masing2......mujurlah staf abah tu bawa seorang yg dikenali di Gua Musang tu........kalau tidak susah kami dan yg paling abah bershukur ...ada dua tiga org samseng2 yg dibawa oleh org tu rupanya masih mengenali abah ...jadi akhirnya mereka pula tolong selesaikan...... waduh2........




Masa pilihanraya abah dilantik sebagai Pegawai Peti Undi Limau Kasturi......bayangkan jam 3.00 pagi bersama seorang polis dan 2 kerani pilihanraya dgn 2 buah troli yg tiada berdinding ini kami memeluk peti undi berjalan melalui rel keretapi diwaktu gelap ditengah hutan komunis selama 2 jam utk sampai Kg Limau Kasturi. ......hahahaha aduh sejuknya sambil takut dibaham harimau ....dgn troli inilah kami sampai ke Limau Kasturi ...dan lagi mengejutkan kami ditunggu oleh 2 org polis di stesen keretapi limau kasturi dan memaklumkan pula kph abah selaku pegawai bahawa petang semalam ada pergaduhan bertetak parang antara org umno dgn pas.....bertambah suspen le abah......hahahahaha itulah pengalaman nya....



Ini le gear untuk tukar landasan bila keretapi nak sampai ke stesen.......



menanti keretapi satu penyiksaan .....hahahahahah



ok le itu le cite serba sedikit tengtang Gua Musang ...ada banyak lagi yg boleh cite tapi disebabkan hujan lebat hari tu abah tak dan nak shoot........bye....jumpa lagi



Tuesday, 24-Mar-2009 03:35 Email | Share | | Bookmark
Abah betapa di Gunung Kriang ....hahahahah

Hahahahahaha ..........lama abah bertapa ......memang lama pun ....masih nak betapa lagi sebab abah ada keje yg belum selesai....hahahahah

tapi sebagai selingan ......ni abah nak jual tanah ...ada sesiapa yg berminat

1. Tanah Telah Ditambak Untuk Tapak Rumah di Kg Teluk.........kalau nak tengok lebih jelas dan mengetahui harga, geran , keluasan dll

pi ke http://jualmacamacam.blogspot.com





ni abah nak kempen ni............Tanah ni dekat lapangan terbang, dekat masjid Kg Teluk lepas tu tak yah tambak dah sebab dah tambak......




2. Tanah Tepi lebuh raya dan Tepi Sungai Kedah ........kalau nak tengok lebih jelas dan mengetahui harga, geran , keluasan dll

pi ke http://jualmacamacam.blogspot.com












Kempen yg ini pulak ....tanah ni lagi sempoi...tepi lebuh raya lepas tu tepi sungai Kedah...3km pekan Aloq setaq.....boleh buat jeti sendiri kalau minat memancing.....rasanya PI tentu minat tanah abah ni....hahahahahaha

tanah ini berpotensi naik kpd rm10/kaki persegi.


Cepat.....jangan terlambat.....hahahaha ...kekawan FP ada diskaun ........hahahahaah
kita runding sampai setuju.....







Sunday, 1-Feb-2009 11:51 Email | Share | | Bookmark
Lepaq ........cik kakak sayang.......

Hahahaha........asssalammualaikom........

seperti yg abah janjikan ..............lepas cuti Tahun Baru cina .........

Jom ...........kita tengok ..... LEPAK ......paling menarik lepak cik kakak sayang....hahahah


Ini adalah paling ramai kad tempat abah......kaum lelaki tua selalu lepak kad kedai kopi banyak topik dibincangkan dari harga barangan sampailah isu negara.....hahahaha


Yang ini kad belakang pasar pulak bila sekumpulan org tua yg suka lepak tengok burung .........khayal tengok burung dan lentok dengar burung bersiol sampai lupa bini suruh beli kicap.......hahahaha


Geng ini pulak pemandu teksi yg lepak sebab tak ada pelangan...zaman ekonomi meleset ni ramai yg dah kayuh basikal.........


Keluarga melayu ni abah jumpa kad tasik di Slim River sementara abah tunggu Drzeze bagi leture .......keluarga ni lepak tepi tasik sambil memancing.................



Oooooo....rupanya bukan lelaki aje yg lepak rupanya perempuan pun lepak.....tak cukup mesyuarat tingkap kad pasar pun mesyuarat juga........hahahahaha


HAHAHAHAHA..........yg ini lagi menarik tentang derama sebabak Cik Kak Sayang Melepak................jom kita tengok..........

Hai kemana cik Kak 4 orang ni............nampak cam nak ke suatu tempat


laaaa.......kad sini rupanya dah nak masuk kedai Pingan Mangkok Hj Ismail.....lepak kad sini ke kak.......hahahaha kesian cik abang tunggu kad luar...............


hahahahaha.....banyaknya pinggan mangkuk .......yg ni minat ke......


laaa....banyaknya pinggan..............lepak kad sini pun bagus...harganya murah....


Mak datok....banyaknya beli.......banyak beg pelastik.........tu...... tentu dah lepak ni...pekena laksa langkawi dengan cendol...sedap ...


kad sini pun ada...tempat lepak....baju le pulak...........


banyaknya nak kena beli...lepak kad sini pun bagus.....


la...dah lepak adik abah ni sebab banyak sangat pilihan pingan mangkok yg lawa-lawa..


OOOOOOO.........dah penuh satu Van...camana nak bawa balik ni.......


Hahahahahhaah.......dah tak muat nak masuk satu lagi tu........ini betui2 melepak ni...mana nak taruh satu lagi kotak pingan mangkuk ni.......



Aiks....lelaki pun kaki lepak kad kedai pingan mangkok......



OOOOOoooooooo.........tolong jangan lepak kad sini....tempat ni paling suami2 takut bini deme melepak......tapi tak pa sekarang ni bini2 yg banyak duit sekarang....hahahah





....................yang ini lagi satu lagi derama sebabak...tapi lepak juga...........


Nampak tak dibawah tu ada ada 4 orang peminat setia sedang menunggu pertandingan kareoke kad depan Hospital Aloq Setar....... tu le aje orang yg datang ...awat sikit bebeno........tak pa kita tengok lagi.....



opppsss...apa sal tak start lagi...dari 4 orang dah tinggal 2 orang...tapi dah menirap pulak dua peminat kecik ni........hahahahahah..... sebabkan belum ada sambutan majlis tak bleh nak start lagi........hahahaha




alamak.......dah terlentang 2 peminat ni.......hahahahahahaha



haaaa....baru mula......baru penuh balik.......hahahahaha


OOOOOooooo ini penyanyi yg ditunggu ........Anis Aniza namanya ...depa kata dia ni bakal pengganti adibah noor 2020...........patutlah sampai lepak menirap peminatnya menunggu dia nyanyi...............


inilah akhirnya ada penonton yg hadir.........................sampai atas bumbung kete
sebenarnya peminat cilik tu anak saudara abah...si Haikal , Aiman dan akmal.... sikembo tu......



Ok...le....ni entry buat semua adik beradik abah yg seramai 30 orang yg telah sama2 ke Pulau Langkawi......abah pun hampir 12 thn tak kesana.....






Gambar ini sebelum kami bertolak dari Kuala Kedah.......Abah bertolak pada subuh sabtu tu jam 4 pagi...bila masuk lebuh raya terus jem.....abah pun heran pukul 4 pagi jem di lebuh raya......ramainya org..........


Ini beras terbakar..............hanya tingal dalam cermin tu aje.........



kemudian kami ke makan masuri.................jadi bergambar dulu didepan makam....entah betui ke tidak......


ini gambo aishah yg dikatakan keturunan masuri.........ia ke....bukan ke masuri mati dibunuh....awat keturunannya org siam...betui ke masuri ni ada............entah le kita layan aje le......hahahah


ini deme naik kete kuda pulak......hahahaha


yg abah heran air kad telaga masuri pun deme jual.........betui ke ada khasiat........entah le org zaman sekarang ni..............


Kami ke Kereta Kebel le pulak.................. masa kad sini le Si NURUL telepon abah kata nak singgah ..........laaaa dah 2 kali abah tak ada umah masa NURUL lalu kad umah abah......memang tak ada rezeki .....Nurul jangan merajuk ye...nanti call abah seminggu sebelum singah umah baru bleh pasti abah ada kad umah.......sian NURUL dan 2 cucu abah tu......



abah tak naik kereta kabel....takut...gayat......hahahahahahahaha

Along bergambar dgn helang.........


Azim pulak bagi makan rusa........


meor adik ipar abah pun bagi rusa makan...



Kad langkawi ini le kenderaan kami.......kena sewa Van.......

kad umah masuri............

deme bergaya le pulak....................


bergambar kad Kondo Istana............cantik kondo ni 3 bilik dekat dgn pekan kuah ...boleh terus jalan kaki dan didepan ada kedai makan ...........abah pekena kyawteow kerang............


anak saudara abah si Azmin/Aznil


sekian..................kita jumpa cite lain pulak.....


Friday, 23-Jan-2009 07:34 Email | Share | | Bookmark
Entry Selingan ....sebelam entry sebenar .....hahahaha

sebab dah dekat sebulan tak keluar entry .........abah bubuh gambar ini untuk selingan....hahahahahah ........
....$$$$ TUNGGU ENTRY ABAH SELEPAS CUTI TAHUN BARU CINA NI.........$$$...




Bye........jumpa lagi........


[<<  <  1  2  [3]  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net