Syaz fotopages

By: Abah Along

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Wednesday, 15-Sep-2010 04:33 Email | Share | | Bookmark
Makan2 Sambil Melihat Matahari Terbenam........


Sesekali abah ajak kekawan bertenang-tenang fikiran.....duduk tepi pantai sambil melihat matahari terbenam...sambil makan2.... jom kita tengok...

cantiknya langit tu ciptaan ALLAH......


Ada yg ambil kesempatan berdua2an sambil berpuitis memadu janji untuk masa depan......( hanya untuk org bukan islam shj)....kalau islam tak leh duduk berdua2an...hahahah



apa lagi order le makanan.......Tom Yam panas...ke.....



banyak gerai2 menyediakan makanana yg enak2....



aduh sedapnya makan.....



Sebelum pergi sembahyang magrib.....kita nikmati sekali keindahan alam........







Wednesday, 1-Sep-2010 04:45 Email | Share | | Bookmark
Pancing MeMemaching......

Ini lah pertandingan Joran......hahahahah



Tengok tu.....tiga penjuru anak beranak memancing.............



sukanya depa......dapat ikan.......



bergambar bersama ikan kecik...hahahahqa



serius.......takut ikan lari....



Gumbira sungguh Drzeze dapat memancing....dok sebut2 banyak hari nak memancing bila balik kampong.... tengok tu senyum hingga ke pipi....hahahaha



Ini le umpanya......




ini le ikan nya....eh tak berapa nampak ikannya......hahahahah



yang ini nampak ikanya.....ikan apa ye......



tu dia....mak dah siang ikan2 tu nak buat bebuka puasa....



laaa......apa hal si Sarul ni memacing sampai masuk bendang....org manching dari tepi aje....tak bebaju pulak tu.....iadak ke miang...hahahah



laaaa ada call pulak tu........tentu ikan dah lari...hahaha



laaa....sambung mancing le pulak sambil bertelepon.....hahahaha








Wednesday, 28-Apr-2010 07:51 Email | Share | | Bookmark
Kerje yg Glemerrrr.......

Ok...kali ini abah nak cite pasal kerje yg glemer tapi ramai yg tak mau .......tapi sekarang ni dah lain pula yg minat........model2 pulak...tu...hahahha

jom tengok.....

lawa model dua orang ni tapi apa buat berpanas ni..........pakai hitam putih tentu dari jenama mahal ni...hahahah



memang lawa pun...muda2 lagi tu....model ni buat perarakan di Bido ke........abah shoot dari tingkap ofis abah...




tu dia Toyota Estima putih tu......awat ramai2 ikut tu siap ada gendang tentu perarakan model2 cantik diiringi dgn pancaragam......



Opss.........ada gambo depan kereta......hahahahaha gambar cina mampus .....hahahaha



hahaha.......cuba tengok kan dah lain dengan dulu...sekarang ini deme upah model2 dengan kereta mewah untuk bawa si mati ke jeratnya..... berapa kosnya ye.... abah tanya kekawan ..rupanya ada beberapa kos.....dari RM 8k hingga le 40K ........






dulu2 masa abah kecik selalu tengok cina mampus lalu...tung..tung chei.....kita pun belari tepi jalan .....



pancaragam ni ada yg main sambil berjalan dan ada yg main atas lori aje.....



tu...dia ramai anak saudara2 yg ikut.........tapi betui kee saudara2 mereka.......



rupa2 nya pasukan mengikut ni pun adalah pasukan upahan.......pasukan menangis upahan pun ada .....masa abah kecik dulu deme cite ramai budak2 melayu ikut nangis dan upahnya RM5 ...besar tu masa dulu cam RM50 sekarang......ada yg menangis sampai hingus nya panjang berjela ketanah.....camana dia buat abah tak tau tapi tentu upahnya besar kot...




Yang ni siap bagi Pis dekat abah....bukanya nak sedih...dia tipu aje...hahahaha



Kita pun ada juga cam tu........sekarang dekat bandar2 besar , terpaksa kita upah org mandikan mayat, upah sembahyang sekali gus upah menghantar ke kubur dan mengali kubur sehingga menanam.......

Di kampong2 pula disebelah utara sembahyang mayat depa upah pondok2 mengaji...jadi ramai le datang sembahyangkan mayat dapat le RM5 seorang + tambang Ven dll......malam2 upah mengaji Quran kad kubur.......dengar cite ade juga yg dikacau hantu........

lebih kurang aje kan......

ok le abah nak tunjuk gambar2 abah shoot disuatu pagi diampang tentang ramai nyonya yg berbasikal di Kuala Lumpur bandar besar....Jom tengok.....

yg ini kad bidor....




ade ke makcik2 kita berani naik basikal kad tengah pekan macam ni......kad kg2 rasanya memang ade.....







tapi disamping ramai org cina yg kaya2 ...tapi ramai juga yg miskin...........

ok le cukup setakat tu....kita jumpa dilain kali atau setiap hari di Facebook.....hahahaha





Sunday, 7-Feb-2010 09:56 Email | Share | | Bookmark
Tua

Siapa yg tak nak tua-tua......

abah dah nak tua.....hahahahah tapi kome kebanyakannya masih mude belaka......lambat lagi.....kan.....

tapi apakah perasaan kita bila kita tua.........rupanya banyak yg berubah dari segi
1. kederat
2. perasaan
3. fizikal
4. sosial dan lain......

Ini gambar Bapa Abah yg berumur 77thn........agaknya bila tua rupa abah macam ni kot.....semalam abah bila abah cukur jangut abah ,.......abah tergelak sendirian rupanya rupa abah cam muka Bapa abah.....hahahahahaha



Yang ini Tok Teh......dia tinggal kesaorangan kerana suaminya telah meninggal.....nasib baik seorang cucu nya si Tipah suka tingal dgn dia ........ baru2 ni dia masuk hospital ...mula2 dia tak mahu sebab takut menyusahkan saudara2....dalam keadaan bengkak kaki dia masih disawah........... shukur sekarang dia semakin baik dan boleh hidup bahagia ditepi sawahnya....... tetapi masanya semakin singkat.......haraf anak cucunya mengunakan masa yg ada untuk bersama nya sebelum dia tiada......



Ini adalah permandangan dari tingkap rumah tok teh.



Tok Teh ni paling suka minum kopi....setiap sejam rasanya secawan kopi .....kedua gambar2 dibawah ni adalah teko kopi nya.....kalau tak ada teko ni......hahahaha tak berkopi lah dia.....



Paling tera dia buat kari......Kari dia adalah rempah giling sendiri ....sayang abah tak dapat shoot dia sedang menggiling......dulu cita2 abah nak buka "Restoran Kari Tok Teh"........tapi disebabkan kesihatannya .....membuatkan usaha semakin pudar.....




Dari tingkap inilah Tok teh selalu melihat sawahnya ...........itulah pemandangan indahnya .......




Inilah pemandangan ditepi rumah Tok Teh.......sejuk mata memandang....masih adakah pemandangan ini......abah dengar cerita telah ada orang menambak tanah ditepi sawahnya.........




Baginilah Tok duduk kesaorangan.........masak dan makan untuk sedikit masa lagi....entah bila......






Ini anak org asli yg tiada tahu makna kemodenan.........bila abah sembang dgn dia ...dia hanya tahu kehidupan dia dan hutan disekelilingnya.........dia langsung tak tau Face Book .....hahahaha...macam yg kita tiap2 hari bersembang tu.......dia hanya tau kelip2, ubi kayu dan buluh.......




Selamat berjumpa lagi......

dari Abah@Bidor....


Thursday, 29-Oct-2009 01:52 Email | Share | | Bookmark
Jambatan Gantung Runtuh di Sekolah Kebangsaan Kuala Depang

ini bukan entry bulan Nov.......hahahahah tapi disebabkan abah dah pegi ke tempat ini jadi rugi pulak jika abah tak masukan ia sebagai satu entry ....... Jom kita tengok dari sudut mata abah pulak.....

Capture 1 : Lokasi

Inilah dihadapan jalan masuk ke sekolah tempat kejadian .....penuh sesak ..masa ni RELA lah yg berkuasa ....habis org dihalaunya jika tak dengo cakap dia......hahahah


Polis juga ramai .....terutama yg naik moto beso.....


Capture 2 : Jambatan Runtuh

Inilah gambo jambatan gantung yg rebah dimana tiang sebelah kanan sungai rebah disebabkan batu pemegang tali tercabut dan melayang kira2 2 meter terpelanting...



Jambatan yg telah rebah yg dikatakan oleh orang ramai disitu jambatan ini adalah pemberian individu.....





Tengok le beso batu yg terbungkas tu..... tapi mengikut saksi ada kira2 50 pelajar yg beratnya sekitar 50kg melaluinya sambil mengoyang ( 50kg x 50org = 2,500kg = 2 tan) mana tak tercabut batu tu....



Capture 3 : Waris mangsa

Inilah salah seorang Ibu mangsa yg abah dapat capture raut kesedihanya ... bayangkan lah perasaannya pada masa itu ....mungkin dihati sudah tahu anaknya sudah tiada tapi hati mana yg mahu mengakuinya sehinggalah ternampak jasadnya ..tapi disudut hati tetap harapkan keajaiban ...................



lagi waris yg menunjukan memek muka keliru dan berharap ....



wartawan sedang sebok menemuramah waris mangsa .......apa yg abah dengar saudara2 mangsa sebok untuk menyaman kontraktor, ada yg marah sebab tidak dapat banyak maklumat ..... tapi sebenarnya ramai yg bersembang sambil mencari siapa yg hendak disalahkan.... org, guru, kontraktor, jabatn pendidikan, atau...batu dan tiang ....hahahah



Bilik gerakan ....nama2 mangsa ditulis....wartawan le yg berminat menengok nya.....



Khemah2 disediakan untuk waris, polis , makanan dan lain2 ejensi penyelamat....



Capture 4 : OPERASI MENCARI MANGSA


Ini gambar2 sukarelawan2 kita serta kakitangan kerajaan yg terdiri dari TLDM , Polis, Bomba dan lain2 yg bertungkus lumus cuba mencari mangsa...jom kita nengoknya....hahahah

Ini pasukan riverbug.....abah tak sempat bertanya tapi abah agak mereka terdiri dari remaja dari pasukan arus deras ...yg pakar mengharungi arus deras ..tengok kpd pakaianya pun dah lengkap menghadapi cabaran......... mereka turut membantu mencari..



mereka berkayuh sambil mengharungi sungai....



Pasukan ini mengejutkan abah .....mereka turun lebih kurang 7 orang tanpa memakai peralatan ....mulanya abah ingatkan mereka ini penyelam tapi rupanya mereka terus terjun kedalam sungai terus berpecah dan hanya berjalan kaki mengharungi sungai sambil menyelam mencari mangsa .....tera deme ni........



tengok lah mereka beramai2 ditengah sungai .......rasanya dari pasukan polis dan TLDM ....



Ini pasukan penyelam TLDM sedang bersiap sedia untuk turun ke dasar sungai....jom kita tengok...



mereka mulakan di jambatan yg runtuh...takut ada yg tersangkut......



cari dik oi......cari sampai dapat.....



Capture 5 : TETAMU YG HADIR

Ini dia raja muda perak yg hensom ....... dia datang lebih kurang jam 5ptg..... masa tu hujan dah rintik2 tapi dia tetap melawat selamba aje........dia ni memang bagus ..belanja kawin dia guna duit sendiri tak guna duit kerajaan, sentiasa bercakap pasal kegunaan masjid yg sepatutnya dan banyak lagi......



ini pemimpin2 yg abah kenal dan semasa abah berada disana yg hadir melawat ....

abah dengar mereka bincang pasal bagaimana kejadian belaku , apa yg perlu dilakukan dan apa yg perlu ditolong .......



ini pemimpin umno yg duduk dikhemah polis aje sambil menelepon ....agaknya menelepon hantar bantuan kot...kot..... atau memang depa cam tu...hahahah



ooo.....sedang abah sebok shoot...abah di tegur YB kawasan abah Dato'Shamsudin yg berkemeja biru ditengah2 tu,,,,,,hahaha dia kata ingat pemberita mana ...rupanya pemberita dari Tapah rupanya ...hahahah



bekas MB perak sedang diterumah.....




capture 6 :RENCAH-rencah di Tengah Orang Ramai .............

ini dia pemberita2 ..........abah menempek ikut belakang deme ...jadi bolehlah abah berada dikawasan2 yg tak boleh masuk ...... itu le gunanya bawa kamera ...hahahah



hisss...deme ni bawa kamera beso2 aje.....hahahahaha



semua stesen tv ada ...........



laaa...kesian pekerja TNB ni.....deme ni kena pasang spot light le pulak........



capture 7 :Merahnya...... makngah

tentu kome kenai sapa deme ni........wanita le ......merahnya.....



yg ini pula yg come2....puterinya ...skuad sayang ....tulis dibajunya...merah juga...



ini memang merah dari dulu........



pemuda2 ini datang dgn bekas MB perak...merah juga...napa tak hijo.....



Haaa....kawan ini abah jumpa masa abah berehat menunggu ......bila bersembang rupanya dia ni sukarelawan bulan sabit merah ... dia kata dia baru balik 4 hari dari padang sebelum tu sebulan di cina tolong mangsa tanah runtuh......... baru nak rehat dgn anak bini dah dipanggil ke sini...katanya ...

di Padang katanya terlalu letih nak cari mayat ....dia kemudian bertugas dihospital merawat pesakit.....aduh tak rehat2 katanya ...... semalam dia meraduk sungai hanya dengan sekeping papan sambil menirap katanya.....

wah...besar beno jasa deme ye...........



hahahahaha.......yg akhir ni ....ini gambar seorang Jurugambar tersohor di Malaysia ...Bazuki ...ia jurugambar Photojournalist Reuters yg mengambil gambar cukup hebat .......berada banyak tempat didunia seperti Afghanistan dan lain ketika bencana ....... abah berkesempatan bersembang dgn nya ..... bangga le juga.......hahahahaha



nak tengok hasil kerjanya ... http://www.bazuki.com/



akhir sekali .....peristiwa ini cukup menakutkan abah.......sebab abah ada anak yg sentiasa disuruh cikgu berkhemah dgn pelbagai aktiviti..........


[<<  <  [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net